Brev:
Fra gode sovevaner til dårlige
18. oktober 2011
Alder:
19 mdr.
Fra gode sovevaner til dårlige
Kære Helen
Det er første gang jeg skriver og ser frem til dit svar:-)
Vi har en 19 mrd datter, som er i en rigtig positiv udvikling. Hun har altid været ret lille i det (vejer stadig 9, 6) kilo men er aldersvarende hvad angår sprog, fin motorik og kontakt. Hun er en meget glad og nem pige og har altid været det.
Vi rejste en måned til Thailand med hende, så hun har også altid været vant til at omstille sig og kom også nemt ud af det i vuggestue. Har aldrig rigtig været vild mor eller far syg.
Med hensyn til sovevaner har hun fra helt lille af sovet i sin baby lift (ammede kun i 4 mrd) og senere kom hun i sin vugge. Hun fik sit eget værelse som 8 mrd og alle overgangene har altid være gode. Vi har været konsekvente og troet på det når hun skulle puttes. Nogle gange brokkede hun sig lidt, men så var vi inde et par gange og hun fik ro på.
Hun har elsket (og skriver i datid, da dette er ændret i dag og er derfor jeg skriver) at sove i sin egen seng. Ja hun elsker at sove i sin seng og nogle gange har det været svært for hende at faktisk skulle sove på os. Jeg synes det ville være hyggeligt, men hun har altid været lidt "selvstændig" i forhold til det. Hun får ikke længere natflaske (stoppede som 14 mrd) og det gik også fint.
Vores soveritual har været at børste tænder (hvilket også er positivt), nattøj på og så ind på hendes værelse hvor hun fik en godnat sang. Ja nogle gange ville hun bare ned i sengen uden sang og andre gange tog hun os i hånden fordi hun ville i seng og vi skulle følge med ind. I sengen får hun dyne på (bliver rullet ind som en pølse). Vi siger "godnat" og går ud af værelset. Derefter ligger og synger hun lidt for sig selv og vupti - sover hun. Ofte ingen brok og hun sover igennem.
Pludselig fra den ene dag til den anden ville hun ikke ned i sengen. Jeg (mor) kunne slet ikke få hende derned og hun græd bare ved synet og klæber sig fast til en. Intet nyt er sket i hendes liv og det kom fra den klare himmel og vi er lidt i chock!
Derfor er vi begyndt at lægge hende i vores seng og det virker til, at hun måske også er blever lidt mor- syg Det skal gerne være mig der putter og så skal hun ligge oven på mig. Men det med mor er kun hvad angår putning. Med far tager det længere tid og græder meget. Men er han alene med hende kan han godt få hende ned. Derefter lægger vi hende ind i hendes seng, hvorefter hun om natten vågner og vil ind i vores seng. Det er umuligt ikke at følge hendes behov, da hun er så ulykkelig. Vi har prøvet en gang at insistere på at hun skulle i sin egen seng og måtte opgive. Hun blev så ulykkelig og kunne ikke finde ro - modsat det hun altid er god til. Og det gør ondt. Hun spiser heller ikke så meget for tiden (skal siges hun altid er en lille spiser, men nu er det ikke meget). Vil kun drikke og have morgenmad og en eftermiddags bolle. Med hensyn til de nye sovevaner har det stået på en uge.
Spørgsmåler går på: Er det normalt at de kan gå fra gode sovervaner til dårlige, og er det aldersbetinget? Er det fordi hun har seperationsangst eller hvad kan forklaringen være?
Hvordan skal vi håndtere den nye situation, og få hende tilbage i hendes seng? For vi sover ikke godt om natten og det gør hun faktisk heller ikke. Ofte vågner hun (når hun ligger i vores seng) og er vågen i ca. to timer før hun sover igen. Det hele er vendt på hovedet og jeg kan slet ikke forstå hvad der er sket?
Håber virkelig du kan komme med nogle konkrete råd til for at få de gode sovevaner tilbage.
På forhånd mange tak for din tid og hjælp.