Svar: Fra gode sovevaner til dårlige
18. oktober 2011
Alder:
19 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeres datter er så gammel nu at det går op for hende at verden ikke bare er sjov og ballade, det kan være rigtig svært at agere i denne verden ... Det er netop ofte i 18-20 måneders alderen, at børn pludselig sover dårligt. De har rigtig svært ved at overgive sig til søvnen om aftenen og de begynder pludselig at vågne med gråd. Det er en periode som naturligt hører til alderen og den udvikling hun lige nu går igennem.
Jeres datter kan motorisk bevæge sig rigtig godt omkring nu. Hun går uden problemer, hun begynder også at løbe og verden er pludselig stor, den åbner sig og pludselig går det op for hende at verden også er farlig.
Hun mærker det, når hun klatrer op på noget, så kan hun pludselig ikke komme ned, når hun løber så falder hun og slår sig. Hun oplever også en anden modstand end tidligere, - du holder fast i hende, når hun prøver at løbe ud på vejen. Du giver hende flere "nej'er" i løbet af en dag, der sættes flere og flere begrænsninger, opstilles flere regler osv.
Også i dagplejen eller i vuggestuen, hvis hun går der, vil hun opleve modstand. De andre børn skubber til hende, tager legetøjet ud af hendes hånd, de bider måske .... Alt sammen er det med til at hun begynder at få lidt farefornemmelse, begynder at finde ud af at verden ikke kun er sjov.
Jeres datter skal, når hun puttes, give slip på dagen, på alle oplevelserne og det er rigtig svært i denne alder. Derfor har hun brug for at I hjælper hende med det og det betyder at børn i denne alder ofte har brug for, at man sætter sig hos dem, når de skal sove, taler beroligende med dem, taler lidt om dagen der er gået, hvad der er sket - både de gode og de mindre gode ting, så barnet får bearbejdet noget af det hele. Og så kan man naturligvis også sætte sig og læse en godnathistorie og bare være der for barnet.
Det betyder at det vil være rigtig godt, at I helt konkret sætter jer og gennemgår dagen: "i morges da du stod op, så fik du havregrød, umm det smager godt... så kørte vi i legestue og så legede du med ... det var sjovt, men så skulle I på legepladsen og så faldt du og slog hul på knæet AV, men så fik du plaster på ..." og så kikker I på plasteret og mindes den episode og får det bearbejdet.
Det er rigtig godt på denne måde at hjælpe hende af med nogle af alle de oplevelser, alle de tanker hun har, det er rigtig svært at sove, hvis hovedet er fyldt af tankemylder ... :)
Netop på grund af alle disse oplevelser og den mentale forståelse for at verden ikke kun er god, vil hun naturligt søge jer mere og man mærker ofte en 'morsyge' eller 'farsyge' i denne alder, at barnet virker mere klyngende. Det er helt normalt og det er vigtigt ikke at skubbe barnet fra sig men i stedet prioritere at give hende den ekstra kontakt. Jeg plejer at sige at 'mor-depotet' skal fyldes lidt ekstra op, så hun har noget at tære af, når hun ikke har jer.
Alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme når hun sover og derfor vil børn i denne alder ofte også sove meget uroligt. De kan sætte sig op, græde, nogle børn vågner ligefrem med skrig og det virker næsten som har de mareridt. Det er ikke mareridt som man ser hos børn i 3-4 års alderen men det kan godt minde lidt om det. Det bedste I kan gøre er det I allerede gør - nemlig at give hende den tryghed hun lige nu behøver. Det er fint at I i første omgang prøver at få hende videre i søvnen og sove videre i egen seng, men hvis det ikke kan lade sig gøre, så er det fint at I tager hende ind til jer. Når pladsen i jeres seng så bliver for trang, når hun sover godt og er tryg og rolig, så kan I vælge at flytte hende tilbage til egen seng igen. Det at hun oplever både at blive puttet i sin seng om aftenen og også oplever at vågne i egen seng om morgenen, kan på sigt hjælpe jer til at det bliver lettere også at få hende til at sove videre i egen seng om natten.
Håber I kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt viden om, hvad det er der sker hos jer lige nu :) Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske