Brev:
Mange opvågninger både nat og dag
19. oktober 2011
Alder:
6 mdr.
Mange opvågninger både nat og dag
Hej Helen
Vi har Tobias på 6 mdr. der sover dårligt både nat og dag. Det er efterhånden ret udmattende, at blive vækket mange gange hver nat. Jeg synes vi har prøvet meget og synes egentlig også, at vi har styr på hvad der "burde" virke, da vi har en datter på tre år, der altid har sovet rigtig godt.
Problemet er, at han vågner mange gange om natten og det samme gør sig gældende, når han sover om dagen. Sådan har det været de sidste tre uger. Før sov han med en natlig opvågning for at spise og sov også godt om dagen. Han vågner og græder og kan ikke selv finde ud af, at sove videre igen. Som regel skal han have sutten og ligges ordentlig, men det skal gentages nogle gange i løbet af 10 min før han falder i søvn igen. Sådanne opvågninger har han ca. 6-7 gange i løbet af natten fra han bliver puttet.
Han spiser stadig en gang om natten mellem kl. 4-6. Vi giver ham egentlig mest en flaske der for at se om det ikke virker, så vi kan få lidt søvn.
Han er rigtig god til selv, at falde i søvn om aftenen og sover som regel indenfor et kvarter når han bliver puttet. Han bliver puttet kl. 19-19.30. Han har siden han var helt lille kun kunne falde i søvn når han ligger på siden og sådan er det stadig.
Problemer er, at vi skal vende ham om på siden og putte dynen indtil ham før han overhovedet kan falde i søvn. Sådan bliver han puttet både i sengen og i barnevognen. Han er ligeledes meget afhængig af sin sut og sover faktisk aldrig uden den. Synes ellers, at jeg kan huske, at min datter sov bedst når hun havde smidt sutten.
Om dagen sover han to lure i barnevognen. En lur fra 9.30 - 11.00 og igen fra 13.30 - 15.00. For en måned siden kunne vi bare ligge ham (på siden selvfølgelig :o)) også faldt han selv i søvn, dog med lidt brok. Nu er der nødt til, at være lidt bevægelse i barnevognen før han falder i søvn og han vågner igen 2-3 gange i løbet af en lur på ca. 1,5 time. Så skal han ligesom om natten have sutten og ligges på siden også skal der køres med barnevognen.
Det at han skal ligge på siden for at falde i søvn og, at han hele tiden skal have sutten ser jeg som det egentlige problem (efter at ha' læst diverse bøger om søvn), da det ikke er noget han kan "klare" selv og derfor er vi nødt til at hjælpe ham videre i søvnen. Jeg ved bare ikke hvordan vi skal bryde denne cirkel? Er det bare, at ligge ham på ryggen og tage kampen op så længe det nu kræver? og hvad med sutten?
Håber på, at du har nogle gode råd så vi forhåbentlig kan få vores nattesøvn tilbage.
Med venlig hilsen
Maria