Svar: Mange opvågninger både nat og dag
19. oktober 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder ganske rigtigt som om at I er ved at komme ind i en uhensigtmæssig vane omkring sutten - netop fordi, det ikke er noget jeres dreng kan klare selv ... og det tager tid, at få ændret dette. De fleste børn vil omkring 10 måneders alderen begynde at kunne lære at finde deres sut selv, men stadig har mange svært ved det og derfor vil det være rigtig godt, hvis du kunne lære ham at helt at undvære den under søvn.
Problematikken om at skulle sove på siden er ikke så problematisk. I takt med at han udvikler sig motorisk, vil han naturligt også få lettere ved selv at skifte stilling om natten og dermed få lagt sig i en stilling, som er rar for ham og som så netop hjælper ham videre i søvnen. Det problem kan altså på sigt løse sig mere eller mindre af sig selv, lige nu er han så lille at behov for hjælp til stillingskift om natten er reelt nok ...
Men det med sutten - ja det skal I arbejde på at få ændret.
Vi har alle sammen små ritualer, små faste ting, vi gør eller har brug for, når vi skal sove. Det er vigtigt for os, for at kunne falde i søvn. Dette kaldes søvnassociationer og for små børn er det ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Men søvnassociationerne skal ændre sig i takt med at barnet bliver ældre, det der starter som en god og naturligt søvnassociation ændrer sig til at være en uhensigtsmæssig søvnassociation og det lyder til at være tilfældet hos jer.
De gode søvnassociationer er:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
De mindre gode søvnassociationer er:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Jeres dreng lyder til at være afhængig af sin sut - han lyder til at bevæge sig ind på det som jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn.
Det er sådan at vi alle sammen vågner 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og når vi har disse små opvågninger om natten, så er det vores søvnassociation, der skal få os til at sove videre igen.
Vi registrerer simpelthen i vores underbevidsthed om alt er som det var, da vi faldt i søvn, og hvis det er det så sover vi roligt videre, men hvis det ikke er det, så vågner vi yderligere op og kan ikke sove, før vi finder det igen.
Når du konsekvent giver din dreng sutten i munden, hvergang han har disse små opvågninger i sin søvn, så udløser du et behov hos ham om at sutte skal være i munden. Han lærer at han ikke kan sove uden sin sut, han lærer, at hver gang han vågner, så kommer du og giver ham sutten.
Når din dreng sover godt, så slappes alle muskler i kroppen også kæbemusklen og sutten falder ud, det er helt naturligt. Men hvis du giver ham den hver gang han vågner, så lærer du ham at han ikke kan sove uden og så er det at han får en vane med at vågne hver gang, i vished om at du kommer med sutten, hvorefter han så kan sove videre.
Derfor er det vigtigt at du nu prøver at få ham videre i søvnen uden at han får sutten, men i stedet ved at du beroliger ham med dine kærtegn, din nærhed, dine beroligende ord osv. så han lærer at komme videre i søvnen uden hver gang at få noget i munden. Han må stadig gerne puttes på siden, da han falder trygt til ro og sover godt på denne måde - men sutten hver gang skal I prøve at komme væk fra.
Start gerne om dagen, hvor du selv er vågen og har mere overskud og når han så kan undvære den om dagen, så prøv at overføre ritualerne til natten :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske