Svar: Morgenflaske - et musthave :-)
19. oktober 2011
Alder:
11 mdr.
Kære Martina
Det vil være rigtig godt at bibeholde de to flasker mme dagligt til dine børn er 12 måneder gamle - de har brug for 400ml mme i døgnet, for at få deres jernbehov dækket, får de ikke dette, bør du supplere med jerntilskud, så at give dem to flasker vil være ganske fornuftigt i forhold til dette.
Samlet når de ikke op på 400ml via de to flasker, så jeg går ud fra at du også stadig bruger mme i grød og mos og måske supplerer med lidt på en kop - eller måske giver du jern ...? :)
Når de bliver 1 år, vil det være rigtig fint at trappe ned, så de kun får 1 flaske i døgnet og nogle børn trives faktisk med, at det er morgenflasken der forsvinder sidst. Og det er måske tilfældet hos jer ...
Det kan godt være at du derfor skal arbejde på at fjerne aftenflasken, tilbyde dem godnatgrød, lun mælk af en kop, indføre en godnathistorie eller lignende og stille og roligt lære dem at falde i søvn med dette ritual og så fjerne morgenflasken senere. Det er helt okay at tage tingene i denne rækkefølge.
Morgenflasken kan du så trappe ud af stille og roligt, i første omgang ved at give dem mindre og mindre i flasken, så de tilsidst helt kan undvære :)
Håber du kan bruge dette videre - og ro på, der er stadig et par måneder af løbe på, flaskerne skal ikke fjernes fra den ene dag til den anden og som sagt har de brug for 400ml mme dagligt til de er 1 år :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske