Brev:
Måltider og sult
19. oktober 2011
Alder:
6 mdr.
Måltider og sult
Hej Helen
Så skriver jeg lige til dig igen vedr. Tobias på 6 mdr. Jeg har netop skrevet til dig vedr. hans dårlige søvn og har nu lidt spekulationer omkring hans mad.
Han har altid været småtspisende og jeg synes det er svært at få nok mælk i ham. Jeg synes især det virker voldsomt, at jeg snart skal til at tilbyde ham mellemmåltider imellem de rigtige måltider. Så kan jeg slet ikke se, hvordan han skal have plads til mælk.
Han er en stor dreng på 8,8 kg og 71 cm så han mangler ikke noget :o) Han har dog aldrig spist mere end 150 ml når han får en flaske og som regel spiser han kun maks 100 ml. Sådan har det altid været.
Sundhedsplejersken foreslog vi skulle holde en pause, når han ikke ville have mere og tilbyde ham igen lidt efter, men han er meget stædig og det har ikke hjulpet. Han har heller aldrig sagt til når han var sulten så vi har altid tilbudt ham en flaske hver 3 time for at sørge for, at han fik det han skulle.
Nu får han tre/fire måltider om dagen og 4-5 flasker. Problemet er, at han ikke spiser særlig meget i flaskerne og at jeg altid tilbyder ham mad uden, at han viser sult.
Vores madplan ser sådan ud:
kl. 07.30 - står op
kl. 8.00 - grød med frugt, spiser 0,5 dl grød lavet på 1 dl væske.
kl. 9.30 - flaske, spiser som regel 50 ml.
Lur
Kl. 12.00 - grød med grøntsag/kød, spiser 2/3 af 0,5 dl grød lavet på 1 dl væske.
kl. 13.30 - flaske, spiser 100 ml.
Lur
kl. 15.30 - før flaske, men nu frugtmos med lidt havregryn, spiser 0,3 dl lavet på 0,6 dl væske. Spiser han mere her spiser han intet aftensmad.
kl.17.30 - kartofler/grønt/kød eller det vi spiser. Vil helst have rigtig mad. Spiser 0,75 dl.
kl. 19.30 - flaske og puttes, spiser 80 ml.
kl. 23.00 - når vi går i seng flaske, spiser 100-150 ml.
Mellem kl. 4-6 får han som regel en flaske og spiser ca. 100 ml.
Det kunne være dejligt, hvis han fik lidt mere mælk i løbet af dagen, da jeg har indtryk af, at han er nødt til at have en flaske om natten for at få dækket sit mælkebehov. Den eneste måde jeg kan få mere mælk i ham er ved at skære ned på måltiderne. Synes dog ikke, at de er så store i forvejen også vil han vel vågne af sult tænker jeg. Har prøvet at droppe eftermiddagsgrøden og give en flaske i stedet for, men det har ingen effekt. Faktisk synes jeg, at han vågnede tidligere på natten og krævede mælk.
Har før spekuleret på om det, at han ikke spiser mere er fordi, at han aldrig har lært hvordan det er, at føle sult, da vi jo giver ham mad selvom han ikke er sulten. Det kan måske også være derfor, at han altid har spist så lidt. Hvis han aldrig er rigtig sulten spiser han måske kun uden at blive rigtig mæt.
De 100 ml. han spiser om natten virker jo som lidt i andres verden og dem kan han da sagtens undvære, men for ham er det jo en stor flaske.
Alt grøden laves både på mme og tilsat fedtstof i samråd med sundhedsplejersken, da hans vægt på et tidspunkt begyndte at stagnere en smule.
Kunne det være en ide bare en dag at tilbyde ham mad når han følte sult. Ved dog ikke om han nogensinde ville give udtryk for det. Det eneste tidspunkt hvor det virker som om han er sulten er sent på aftenen. Der siger han til, hvis der går lidt længere tid end normalt inden han tilbydes drømmeflasken.
Håber på at høre om du har nogle tanker. Det kan da også være at han bare er småtspisende, men hvordan gør man så for at sikre sig at de får deres mælk ved siden af alle de måltider :o)
Med venlig hilsen
Maria