Svar: Gråd om natten - 13 mdr.
19. oktober 2011
Alder:
13 mdr.
Kære Gustavs Mor
Tak for dit brev :)
Alt hvad Gustav oplever i løbet af dagen skal bearbejdes når han sover og der er rigtig meget, han lige nu skal forholde sig til :)
Den største udfordring for ham er at være adskilt fra dig. Han er stadig så lille at han ikke ved, hvor du er, når han ikke kan se dig. Han forstår ikke, at du kan være på den anden side af væggen - når du er ude af syne, så føler han sig forladt og alene.
Han kan heller ikke forholde sig til tid. Han ved ikke når du går, om du kommer igen om 5 minutter eller om 5 timer - han kan bare følge med strømmen og prøve at tilpasse sig situationen som den nu er. Det er enormt stressende for ham og man har lavet undersøgelser der viser at børns niveau af stresshormoner er stærkt forhøjet, når de køres ind i institution og i månederne efter at de er startet ...
Gustav reagerer derfor højst sandsynligt på at han er væk fra dig om dagen og nu skal prøve at finde ud af verden mere og mere på egen hånd. Og det drømmer han om og derfor græder han... Det er også derfor han søger dig ekstra meget, det er derfor du kan mærke at han klynger sig lidt mere, at han har ekstra meget brug for fysisk kontakt og nærhed, brug for at være i nærheden og mærke at du er der for ham og det er rigtig godt at du lytter til dette behov. Det er ikke kun dig, der synes det er dejligt at ligge og putte sammen med ham i dobbeltsengen, det synes han også :)
Du kunne gøre det, at du koblede hans seng sammen med din seng. Tag tremmerne af den ene side af tremmesengen og sæt jeres senge sammen, så de ikke kan glide fra hinanden. På den måde kan du lære ham at sove i egen seng, samtidig med at du beroliger, betrygger, kærtegner ham, holder hænderne på ham osv. som nu. På den måde kan I stadig være der for hinanden og samtidig også sove bedre om natten, fordi I ikke behøver rumstere for meget rundt, for at mærke at I hver især er der :) Det er ikke kun et spørgsmål om at han skal sove i egen seng, det er ligeså meget et spørgsmål om at du kan kærtegne ham og røre ved ham i løbet af natten, så han mærker at du er der og på den måde hjælpes videre i søvnen, uden at skulle flyttes. Faktisk vil han også kunne kravle over til dig, hvis han har rigtig meget brug for at mærke dig og det kan gøre ham ekstra tryg, at have den mulighed ... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske