Brev:
Morgenmaden
19. oktober 2011
Alder:
23 mdr.
Morgenmaden
Kære Helen,
Tak for dit seneste svar omkring spise-selv for S. Det er blevet meget bedre, der er stort set aldrig legetøj på bordet mere (undtagen når spisesituationen går helt i hårdknude, og det hører heldigvis til sjældenhederne), og S spiser rigtigt fint selv, både med gaffel og ske. Det er ikke altid, han spiser lige meget, men jeg stresser slet ikke mere over det. Vi lader ham spise så meget, som han har lyst, og så tilbyder vi ham en banan ifm. putning, som han som regel spiser.
Det eneste måltid, som vi bøvler med, er morgenmaden. Efter at vi stoppede med at give ham fabriksproduceret babygrød, som vi madede ham med imens han legede med nogle biler, så vil han ikke rigtigt spise noget. Vi har prøvet med yoghurt iblandet havregryn, cornflakes med mælk, ristet brød og mange andre ting. For det meste spiser han nogenlunde af det de første par dage, men så mister han interessen, og så skal vi finde på noget nyt. Jeg er slet ikke vant til at skulle tage stilling til morgemaden, selv spiser jeg havregrød med rosiner, og min mand er i en alder af 31 år endda begyndt at spise morgenmad, for at vi alle tre kan hygge os sammen omkring bordet om morgenen.
Der er ikke rigtigt mulighed for, at S kan få noget senere på morgenen, da vi er ude af huset hver dag, men jeg laver frokost straks vi kommer hjem ved 11-tiden. Den spiser han til gengæld med stor appetit. Morgenmaden er som regel ved 8-tiden, så det er jo ikke fordi, at vi står specielt tidligt op, hvilket jo kan påvirke appetiten.
Har du et godt forslag til en god morgenmad til S? Han vil ikke have grød af nogen art, og jeg er altså lidt imod cornflakes og cheerios med mælk, selvom sukkerindholdet ikke er så stort.
Jeg savner også lidt ideeer til eftermiddagssnacks. Amerikanerne har et utal af tørre snacks for børn, men set med danske øjne virker de usunde, uden jeg dog er helt klar over, hvad der er i.
Med venlig hilsen
Mette