Svar: Morgenmaden
19. oktober 2011
Alder:
23 mdr.
Kære Mette
Som udgangspunkt bør morgenmadsprodukter indeholde mindre end 10 gram sukker pr. 100 gram og det kan være rigtig svært at finde. Det vil derfor være en rigtig god idé at du går på jagt i hylderne og læser indholdsdeklarationer.
En del morgencerealier er fyldt med sukker - alt for meget sukker! Men nogle af de produkter du kan se efter kunne være Finax Bran Mysli, Nestle Shredded Weat, Vægtkonsulenternes Morgenknas, Weetabix (som ikke er det samme som Weetabix Weetos), Og helt almindelige havregryn. Han må meget gerne få lidt almindelige havregryn med lidt sukker og mælk om morgenen - det behøver ikke være grød og du kan selv styre om det er 1 eller 2 skefulde sukker han får på - og hvor stor skeen er, når I måler :)
I Danmark kan man købe Mini-Fras der minder lidt om de gamle Havrefras, som du måske kender. De er udarbejdet i samarbejde med Viffos.dk - Videncenter for fødevarer og sundhed og er også et sundt valg til børn - at finde noget lignende er måske svært, men du kan forsøge.
Ellers er det en rigtig god idé at bage selv og du kan bage havregrynsboller, grahamsboller og lignende - de kan fryses og du kan tage en op og optø/lune den i ovnen og servere med lidt smør, ost, marmelade, frugt.
Yoghurt produkter (igen med max 10 gram sukker pr 100 gram) hvor på du kommer revet æble, banan eller friske frugtstykker, eller finder mysli eller andet drys, som han kan få lidt af - igen uden chokolade og en masse sukker :)
Æg og lidt skinke, pølser, bacon - det kan man jo også få en gang imellem - ikke hver dag, men som variation, for netop at få lidt nyt af og til :)
Eftermiddagssnack kan være flere ting:
- Fiberholdig bolle med smør, ost - generelt er hjemmebagt brød en god idé og du kan selv styre mængden af fibre, ved at bruge de grovere meltyper.
- Surmælksprodukt med frisk frugt. Det kan være en god idé at vælge et neutralt produkt og så selv tilsætte frisk frugt og bær.
- Frugt og bær, evt. sat på pind med udskårne stykker ost. Når frugt og bær sættes på en pind (lille træpind til f.eks. grill), så ser det naturligt mere lækkert og indbydende ud. Du kan også komme agurk, frisk peberfrugt, gulerod eller lignende på.
- Råkost salat - det kan være revet gulerod, revet spidskål, revet æble og lidt rosiner evt overhældt med lidt appelsinsaft. Det er sundt samtidig med at de giver lidt til den søde tand, som vi naturligt ofte har om eftermiddagen, hvor vi er trætte :)
- En omelet med grøntsager kan nogle gange være en god idé, netop for at variere.
- Klapsammen sandwich - igen vælg brød med højt fiberindhold og fyld så med forskelligt - tun, ost, skinke, æg, kylling altid sammen med salat, agurk, revet gulerod og tomat.
- Smoothies - hvor du selv mixer og blender forskellige typer af frugt, bær og også meget gerne kommer forskellige slags grøntsager i. Man kan med en juicemaskine f.eks. godt mixe gulerod, æble og appelsin, du kan også blende rødbede, squash, æble, gulerod, ananas mv - forsøg dig frem ... Det der er vigtigt med smoothies er at de ikke skal nippes til over lang tid, da frugtsyren kan påvirke tænderne. De skal derfor indtages som et mellemmåltid imens han sidder ved bordet. Du kan med fordel også komme lidt A38 i for at neutralisere syren lidt ...
- Madpandekager rullet med lidt forskelligt fyld - igen varier mellem kød, fisk, grøntsager.
... Håber det giver lidt idéer med på vejen :)
Med hensyn til de dage, hvor I ikke er hjemme og din dreng ikke har spist så meget om morgenen, så tag lidt mellemmåltid med til ham - det kan godt være noget af det jeg har nævnt her - f.eks. en sandwich, bolle eller måske lidt råkost i en skål, som han kan spise når I er afsted :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske