Brev:
Mit bryst er også hendes sut
19. oktober 2011
Alder:
4 mdr.
Mit bryst er også hendes sut
Hej Helen
Min situation nu minder om 'Træt, træt mors', og dit svar til hende var ganske brugbart på flere punter, men vejen dertil er lidt anderledes.
Min datter er fra 02.06. Jeg fik en 50% bristning af endetarm og hverken måtte eller kunne sidde i starten, så amninger var næsten kun liggende. Nogle gange stående. I dag er de stående, hvis vi er ude, ellers er de liggende.
Hun havde mavekneb de første 6 uger (efter zoneterapi i uge 6 stoppede det), hvor vi ikke kunne læse træthedssignaler og hvor mavekneb kunne vække hende i hendes beskedne søvn (hun sov tidligere ca. 10 timer i døgnet, men er nu oppe på 13-15).
Hun vågnede som regel, når vi vendte hende, hvis hun var faldet i søvn ifm. amning. Så hun har sovet mest på siden. I dag vender hun sig som regel selv.
Efter mavekneb ikke længere generede hende, kunne vi læse hendes træthedssignaler, men det var ikke let at få hende til at sove. Mange, mange gåture rundt i lejligheden i raskt tempo er det blevet til med en svøbt pige i armene. Gråd i op til 30 min. før hun faldt i søvn - kun for ofte at vågne, når hun blev lagt. 3. gang vi var den omgang igennem, blev hun som regel sovende. Hun sov sjældent lure på længere end 30-45 min.
Efter al den gråd hun startede sit liv med, var det svært at bære, at hun skulle fortsætte med at græde sig i søvn. Så derfor startede jeg med at amme hende i søvn.
Jeg forsøgte, da hun var 3 mdr. gammel at lægge hende i vuggen til lure om dagen, synge og holde hånd på, svøbt, med amning før lur etc., men det betød et par dage, hvor hun græd sig i søvn på 15-45 min. Derefter kunne jeg ikke mere. Hvis jeg sov lur med hende (enten bryst i munden eller lige i nærheden), kunne hun sove i 1,5-2 timer. Hun har vist stort tryghedsbehov. Hun falder let til ro i viklen, når jeg kommer hende i den.
Hun sover i sengen med os og har gjort det fra starten, da det var lettere for mig end at rejse mig om natten - og det gav mig i det mindste mere søvn dengang.
Barnevognen var hun ikke glad for i starten, men i dag falder hun i søvn i den, hvis søvntoget er der. Hun har dog meget meget få gange sovet i mere end en time i den.
Hun sover om natten. Fra ca. 3 mdr. er hun ca. 12 timer i sengen med amninger hver 2-3 time.
Hun har lige været igennem et udviklingsspring, hvor hun vågnede hver time og ville have bryst bare lige 5-10 min. Fra hun gik i seng til næste morgen. Jeg gav hende kun et friskt bryst hver 3. time. Nu vågner hun stadig en gang i timen og "kalder" indtil jeg går i seng. Så kan hun sove lidt længere.
I nat skete der noget nyt igen. Vågnede hver time fra kl. 19, hvor hun faldt i søvn til kl. 23:30, hvor jeg gik i seng og ammede hende. Derefter vågnede hun kl. 4, ammede, havde afføring, blev skiftet og kl. 5 faldt hun i søvn med brystet i munden. Og der blev det mere eller mindre til kl. 7.
Amning i søvn var en god vane tidligere, men resultatet er, at far ikke kan trøste 100% eller putte hende. Jeg sover skævt med brystet i munden på hende, og nu hvor hun er blevet større, tager hun mere plads i sengen. Så mine søvnperioder er sjældent på mere end to timer. Det er anstrængende at skulle ind og give hende bryst hver time og lægge skævt natten igennem.
I løbet af dagen sov hun tidligere tre lure af 30-60 min afhængig af om det var i barnevogn eller i sengen. Men efter udviklingsspringet springer hun ofte den sidste lur over og vil gerne starte natten kl. 18.
Hun bruger ikke sut og har ikke en sutteklud. Jeg forsøger at give hende en med i barnevognen.
Jeg har din bog nu og tror, at hun sjatsover og sjatspiser.
I dag sover hun lur på tre måder - i vikle, i barnevogn eller ved amning.
Du skriver til 'træt, træt mor' som du også skriver i din bog, at man skal forsøge for gjort middagsluren længere ved at trille hende i barnevogn. Min datter vågner glad efter ca.45 min. og græder som regel, hvis hun skal blive liggende.
Mine spørgsmål:
Hvordan forlænger man middagsluren?
Hvordan kan vi lære hende at falde i søvn uden bryst, når hun ikke bruger sut?
Vi vil gerne lægge hende over i sin egen seng snart. Jeg tænker, at når maden ikke er lige ved, så vil hun måske heller ikke spise så ofte. De gange, hvor jeg har lagt hende i vuggen med masser af mælk i maven, ender det som regel med, hun græder, og jeg tager hende op og lægger hende til brystet, hvor hun falder i søvn. Så hvordan kan vi gøre det anderledes?
Hilsen