Brev:
Nægter pludselig at spise skemad - det gik ellers så fint
20. oktober 2011
Alder:
6 mdr.
Nægter pludselig at spise skemad - det gik ellers så fint
Hej Helen
Så er E. blevet 6,5 måned og vi har været i gang med skemaden siden hun var 5 mdr.
Det er gået forbløffende godt, hun har været interesseret og har villigt åbnet munden for at spise. Særligt frugtmos har været populært - uanset hvilken. Og sad faktisk og ventede spændt og gryntede, hvis maden ikke kom hurtigt nok.
Vi har prøvet forskellige typer grøntsager -pastinak, gulerod, blomkål, broccoli, majs, kartofler i forskellige kombinationer. Kun broccoli har hun ikke gidet - men med lidt frugtmos på glider alt ned.
Men det er gået stødt og roligt fremad. Vi er de sidste 14 dage begyndt at tilsætte fisk og kylling til maden og har samtidig gjort det lidt grovere med små stykker af grøntsagerne. Men stadig jo mest moset. Gik i starten fint med det. Hun har fået havregrød med fintrevet pære - som hun også spiste de første gange. Vi har lavet en slags kødsauce (som hun spiste fint første gang og nu nægter) og en kylling i karry sauce, som hun heller ikke gider.
Samtidig har hun siddet med en brødskorpe, tomatbåd, agurkestang, appelsinbåd og sådan. Hvilket hun ELSKER. Det er vi så stoppet med et par uger fordi min SP sagde at det mente hun slet slet ikke var en god ide, hun kunne jo bide et stykke af og få galt i halsen etc.
Men så den sidste uge har hun ikke ville spise. I starten kunne vi hælde frugtmos på og så gik det alligevel, men nu gider hun ikke engang det mere - heller ikke rent frugtmos. Hun lukker simpelthen munden så snart hun ser skeen kommer. Hun sidder og hviner og sætter fra med fødderne på stolen i et forsøg på at komme væk fra skeen.
Vi har prøvet at give hende f.eks. en ske at sidde med selv - men så har hun bare den i munden hele tiden.
Vi har prøvet igen at give hende noget i hånden til at starte med noget hun kan gumle på selv - DET vil hun gerne. Men så gider hun kun det og vil stadig overhovedet ikke åbne munden. Tager vi det fra hende går hun helt amok og skaber sig til hun får det igen.
Vi har forsøgt at gå tilbage til hel lind mos (tænkte vi gik for hurtigt frem med det grovere) - ingen effekt.
Den eneste måde jeg kan få noget i hende er ved at snyde hende - dvs. stikke skeen i munden på hende når hun hviner eller lige skal til at tage sin egen ske eller frugt i munden. Men det duer jo ikke - så det holder vi os fra selvom det er fristende.
Jeg ammer hende stadig. Vores dagsplan har været ca:
kl. 7.30 morgenmad - grød af en slags med frugtmos
kl. 9.00: ammes og puttes (sover her ofte den lange lur)
kl. 11.30: Frokost: grøntsagsmos af forskellig slags
kl. 13.00: Ammes og puttes
kl. 15.30: Ammes (den sene lur er stort set væk nu)
kl. 17.30: Aftensmad - samme som frokost
kl. 19.30: Ammes og puttes til nat.
kl. 22.30: Ammes
kl.03.00: Ammes
kl. 6.00: Ammes
Det er kun til eftermiddagsamningen og så amningerne omkring nattesøvnen hun rigtige tager fra ved brystet. Til formiddag og frokost spiser hun symbolsk og vist mest for at slukke tørsten. Så synes ikke det kan være for meget mælk der pludselig tager appetitteten. Jeg har prøvet at bytte rundt så hun ammer først, spiser senere og alt muligt. Hjælper ikke noget.
Ellers er hun i hopla. Har nogle uger været oppe på alle fire og kommer nu op at sidde af sig selv. Tænker hun snart knækker koden og kravler. Hun er 68cm og vejer 7.66 kg - så fine former. Hun snakker, er nysgerrig etc. Hun sover fint om dagen - men vågner 1000 gange på en nat. Det tror jeg handler om motorik og mental udvikling - min opfattelse er ikke at det hænger sammen med maden.
Jeg er så frygtelig frustreret over det. Det gik SÅ godt - en hel anden oplevelse end sidst. Og så BANG så er vi der igen hvor der bare bliver lukket helt for maden. Jeg forstår simpelthen ikke hvad der pludselig sker, hvorfor hun pludselig bare nægter alt skemaden.
Hvad tror du der er forklaringen - og endnu vigtigere hvad søren kan vi gøre for at komme på det gode spor igen.
Hilsen en frustreret mor