Svar: Nægter pludselig at spise skemad - det gik ellers så fint
20. oktober 2011
Alder:
6 mdr.
Kære frustrerede mor
Jeg kan godt forstå det er frustrerende, - nu gik det lige så godt og lillepigen var rigtig godt igang og så pludselig vil hun bare ikke ... :(
Nogle gange hjælper det at holde en pause, simpelthen glemme skemaden i et par dage og kun amme og så gå tilbage til skemaden igen .. jeg er dog ikke sikker på at det er løsningen hos jer. For det lyder jo som om at hun rent faktisk godt vil spise og gerne vil have mad i munden - og det vil derfor være rigtig godt, at I giver hende mad i hånden at starte med og også samtidig med, at I så giver hende lidt på skemaden.
Det er naturligvis en balance mellem at hun ikke hverken presses eller snydes, - og få en skefuld i munden, når hun selv åbner munden for at tygge på noget - men samtidig så virker det også nogle gange, fordi hun smager at det I giver faktisk er ret lækkert og så vil hun alligevel gerne have lidt mere .. så prøv at finde balancen her.
Hun må altså meget gere få mad i hånden. Det skal netop forberede hende på at det er spisetid, det sætter gang i en masse enzymer, hun får stimuleret sin spytsekretion, hun får udviklet sin mundmotorik, finder også ud af at det at spise er forbundet med forskelligt smag, konsistens osv. Men naturligvis skal hun have bløde frugtbåde (ikke æble som knækker nemt), ristede rugbrødsbjælker og lignende, som hun kan opbløde med spyt og gumle på. Og hun skal naturligvis altid være under opsyn.
Det er vigtigt at du lige nu fokusere på at hun skal have små hyppige måltider og at det at spise er forbundet med samme ritual hver gang. Det er måden hun får maden serveret på - at hun sættes ved bordet, starter med lidt i hånden, du sætter dig overfor hende, giver hende skemad, vand, skemad osv. som er det samme igen og igen hele dagen igennem - mere end at hun spiser større eller mindre portioner. Det gør ikke noget, hvis hun kun spiser 4 skefulde havregrød om morgen og gumler på en appelsinbåd - det er ikke mængden, men rutinen, genkendeligheden og dermed trygheden, som er vigtig lige nu.
Jeg vil anbefale at du forsøger at adskille frugtmos og grød/mos mere, så hun får tingene mere rent og får frugtmos som mellemmåltid. Jeg vil anbefale at du giver hende både hjemmelavet og færdiglavet babymad, for at variere mere og netop pirre til hendes nysgerrighed igen. Og så vil jeg anbefale at du skærer lidt ned for antallet af amninger, - selvom du ikke synes hun spiser så meget ved dig hver gang, så fylder det naturligt i hendes lille mave og det kan godt fjerne lysten eller appetitten til skemad.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Grød - variere mellem de forskellige typer, giv lidt bløde frugtbåde i hånden, vand af kop
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden
Puttes til formiddagslur - og prøv her at undvære amningen.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk - prøv med hjemmelavet og med købt, for variation. Giv ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes rigtig godt og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 15.30: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Og ammes også stadig gerne om eftermiddagen
Aften 17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, og udgangspunktet skal være mere og mere jeres mad - det kan være lidt kødsovs, laks fra ovnen, indmaden af en frikadelle osv. Suppleres her også med ristede rugbrødsbjælker eller andet i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30
Sen aften 23: Ammes rigtig godt, prøv at amme fra begge bryster, så hun bliver fyldt rigtig godt op og herefter skal du så stille og roligt arbejde på, at hun begynder at springe amningen midt nat over.
Jeg håber at ovenstående vil hjælpe jer lidt videre - find også inspiration på opskrifter i min nye bog "Helens bog om børn og mad" :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske