Brev:
Sove om natten - 4 mdr.
20. oktober 2011
Alder:
4 mdr.
Sove om natten - 4 mdr.
Hej Brevkasse :)
A er 4½ måned. Vejede ved fødslen 2900 og vejer nu 6700.
Hun er et såkaldt high need barn med alt hvad det indebærer: Vil ikke have sut. Kan ikke køre i autostol. Kan ikke sove i barnevogn. Bliver meget nemt overstimuleret. Kan ikke amme eller sove fremmede steder eller hvis der er det mindste larm (hvis vi taler sammen f.eks.). Kan kun sove i vores arme og har derfor ligget op til tolv timer dagligt i slynge og bæresele.
Kunne indtil 3 mdr's alderen ikke ligge alene, men skulle bæres konstant. Græder ved synes af nye mennesker og har altid gjort det. Hun er næsten altid blevet ammet hver anden time døgnet rundt pånær under appetitspring og en enkelt god uge der var for en måned siden.
Hun er MEGET aktiv når hun er vågen og udvikler sig derfor hurtigt. Har kunnet vende sig begge veje siden hun var 3 mdr. Kan nu sidde selv med ganske lidt støtte og holder selv på sin kop eller banan, som hun har fået lov at smage lidt på fordi hun er ved at rive vores andres mad ud af hænderne på os. Hun kan næsten kravle nu og bliver rasende hvis der ikke sker noget hele tiden samtidig med at hun så nemt bliver overstimuleret.
Hun bliver ammet 100 %, men har fået lov til at smage på lidt af vores mad. Kartoffel og gulerod i små tern tygger hun gerne og kører det rundt i munden inden hun rent faktisk synker det.
Om dagen sover hun 4 lure. Den lange lur om formiddagen varer 3-4 timer fra ca. 11-14 og foregår i bæresele hos far. Hvis hun sover hos mig i slynge eller svøbt på arm, så vågner hun hver 20. minut for at amme. Hun kan ikke sove alene - heller ikke i slyngevuggen selvom man vugger den konstant. Hun er meget svær at få til at sove. Hun skal svøbes, ammes lidt og så have en sut, som så skal fjernes igen lige inden hun falder i søvn og samtidig skal vi hoppe på en yogabold. Sutten er lige blevet accepteret for nylig men KUN til indsovning. prøver man at give hende den når hun vågner, så sætter hun i et kæmpe hyl og vækker sig selv helt.
Mit problem er nætterne - alt det andet må vi bare klare:
Hun var for en måned siden gennem sit appetitspring. Derefter sov hun 7 timer per nat med kun én opvågning i en hel uge - Weee!!! Men ak det var åbenbart en stakket frist.
Hun sover nu fra 00 til 06, hvor hun ammes 3-4 gange. Derefter sover hun videre, men græder (som mareridt) hvert 10.til 20. minut indtil klokken er 9. Jeg er ved at blive skør af det, for jeg kan jo ikke sove de sidste fire timer og ofte ligger jeg også vågen om natten, efter 3. amning - tror simpelthen at kroppen bliver for stresset til at sove. Hun kan ikke bruge sut eller flaske, så ingen kan overtage. Alt er prøvet: Svøb, Stille sang, schyyy-lyde, Vuggen, vende hende om, slyngevugge, Ligge hende tæt ved, Hånd på hende, Holde hende i hånden, Ae hende over håret, trække den før jeg reagerer osv...
Vi har et fast putteritual med bad, hygge og sang og Hun er generelt glad for at komme i seng om aftenen - det eneste tidspunkt hvor hun faktisk ikke brokker sig så meget over at blive lagt. Hun falder ikke i søvn af at amme, men af at blive svøbt og vugget på bolden eller på meget gode dage ligger hun bare i sengen og falder i søvn sammen med mig. Hun sover i sengen sammen med mig. Far er for længst rykket i et andet værelse :)
Jeg har læst dine andre svar, men ikke fundet noget som jeg ikke allerede har prøvet. Hun er tjekket af kiropraktor og læge. Hun bliver stimuleret nok i løbet af dagen og jeg synes vi for det meste kan finde balance mellem stimuli og overstimulering. Hun har en ret fast rytme dagen igennem og vi er generelt glade mennesker i en rigtig god livssituation. Dog undtaget de bemærkninger vi får fra folk som mener at vi er for beskyttende i forhold til hende og at det derfor er vores skyld, at hun bliver overstimuleret så nemt og er bange for andre mennesker.
Vi er meget udendørs fordi vi elsker at gå ture og den lille kan også lide det så længe det er i bæresele. Vi går i svømmehallen en gang om ugen og ellers bruger vi meget tid på leg og sjov. Den sidste måned er hun begyndt at kunne ligge og lege lidt selv og generelt inddrager vi hende i dagligdagen - Hun ligger på et tæppe når jeg ordner vasketøj. Hun sidder og kigger når jeg laver mad etc.... Men vi er ikke ret meget sammen med andre mennesker, fordi hun ikke kan puttes, når der er andre som taler og da slet ikke fremmede og fordi hun bliver overstimuleret i løbet af ½ time sammen med andre, fordi de ikke kan lade være med at tale til hende. Har faktisk været meget isoleret de sidste 4 måneder. Selv bedsteforældrene er A bange for og så snart de taler til hende kommer den bævende underlæbe frem. De første to måneder ville hun heller ikke være hos sin far. Heldigvis er hun blevet meget glad for ham nu.
Hun er mit 3. barn. Min første var ligesom hende her. Han sov igennem, første gang da han var 3 år. I dag ved jeg at han er et anderledes barn - Han er nemlig et såkaldt højt intelligent barn, men jeg fik en depression pga søvnproblemerne og er faktisk bange for at det skal ske igen, selvom jeg dog ikke føler mig depressiv på nogen måde denne gang. Dengang for 14 år siden vidste jeg intet om high need børn og havde det forfærdeligt, fordi jeg troede at det var mig der var skyld i at mit barn ikke var som de andre babyer. Mit mellemste barn var og er det nemmeste barn i verden i hvert fald sammenlignet med de andre to :)
Jeg tænker selv på om far kan tage over om natten, men jeg er frygtelig bange for at hun så vågner helt og får vendt sin døgnrytme om. Han har jo reelt ingen måde at trøste hende på når hun ikke vil have flaske og heller ikke sut, vuggen eller noget. Og han kan jo ikke gå rundt med hende i bæresele midt om natten.
Jeg overvejer også om det kan betale sig at stoppe amningen selvom jeg ville være ked af dette.
Har du nogen ideer? Eller skal vi mon bare holde ud?
På forhånd tusind tak for din tid :)