Svar: Sove om natten - 4 mdr.
20. oktober 2011
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er en fin beskrivelse du har givet af din datter og der er ingen tvivl om, at det hos jer handler meget om at finde balancen mellem at aktivere og stimulere hende og samtidig undgå at det bliver for meget - det er bestemt ikke let - men det lyder som om at I stille og roligt kæmper jer igennem det ... :)
Det lyder også som om at du har en god fornemmelse for, hvad din datter har brug for og hvornår verden bliver for overvældende for hende. I har taget konsekvensen af dette, ved ikke at invitere for mange gæster og ved generelt at holde jer hjemme og det er helt fint - dog vil jeg lige sige, at det vil være en rigtig god idé at du dagligt triller en tur med hende eller går en tur med hende, så I kommer ud, kommer lidt væk hjemmefra ... også for din skyld :)
Hun er motorisk rigtig godt igang og lyder til at være en fremmelig pige på mange punkter, hvilket gør det lidt ekstra svært, når hun så samtidig er ekstra sensitiv på andre punkter ... Men noget af det, hun lyder parat til - er skemad.
Du fortæller at hun har smagt lidt af jeres mad og at hun umiddelbart virker til at nyde dette. Hun har fordoblet sin fødselsvægt 4 ½ måned gammel, hun holder hovedet fint, kan næsten både sidde og kravle - hun lyder til at skulle have lidt rigtig mad. Og jeg vil derfor anbefale at I nu begynder at indføre en fast plan for dagen, hvor hun starter med lidt skemad til frokost og når det fungerer godt, så øger I hendes indtag, så hun får lidt skemad om aftenen også.
Jeg anbefaler at man starter skemaden op om dagen, da for meget mad og mælk om aftenen i denne alder kan gøre, at barnet sover ekstra uroligt. Maden skal jo bearbejdes og hvis barnets tarme arbejder på højtryk sover barnet naturligt dårligere. Om dagen, hvor barnet er i bevægelse, bruger sig selv motorisk bearbejdes maden også bedre og det er en god idé at fylde barnet ekstra op i løbet af dagen, for at barnet så begynder at kunne sove bedre om natten.
En dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre, vågner ofte op med en ekstra amning, inden dagen begynder
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Tilbydes lidt grød, det kan være ris, majs, hirse, boghvede eller quinoagrød. Der udvides stille og roligt med lidt frugtmos som topping, og der gives lidt vand af kop. Det skal i første omgang kun være små mængder, der er tale om smagsprøver.
Når hun kan spise ½-¾ dl grød, når maven fungerer fint på det og hun virker glad for det, så kan I begynde at give hende lidt mos om aftenen.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes og sover her ofte dagens 3. lur
Aften: Tilbydes her lidt mos. Det kan være kartoffel, gulerod, squash, blomkål, broccoli ... Igen kun ½ dl i starten og så øges mængden stille og roligt, så maven kan følge med. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten - tidspunktet varierer - mange børn sover først sent i denne alder og ammer rigtig hyppigt aftenen igennem for at tanke sig godt op til natten.
Sen aften: Ammes igen
Midt nat: Ammes ofte x en - efter behov.
Jeg synes ikke du skal stoppe med at amme, men i stedet supplere din amning med lidt skemad. At gå over til at give flaske i stedet for amninger, løser ikke nødvendigvis jeres udfordringer - din datter vil jo stadig have rigtig meget brug for fysisk kontakt og nærhed og det får hun netop særligt når du ammer ... Flaske vil naturligt gøre at far kan tage mere og mere over, hvilket jeg godt kan forstå, hvis du har brug for - men det lyder som om at han nu er kommet mere på banen og at det går godt. Hvis I ønsker at forsøge med en flaske, så er det naturligvis helt fint - men bibehold også stadig amning - det behøver lige nu ikke være et spørgsmål om enten eller, men kan godt være "både og ..." .
Det er et reelt behov at få mælk sen aften, midt nat og tidlig morgen - imellem disse amninger kan du godt prøve at lade far tage over, så du også kan sove. Du kan naturligvis også overveje om far skal prøve med flaske f.eks. sen aften, i håb om at lillepigen vil acceptere den, hvis hun får den mere eller mindre i søvne ... Det kan give dig mulighed for at gå tidligt i seng og så få sovet nogle sammenhængende timer før hun så melder sig igen ... :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske