Svar: Søvn og sovestedet
20. oktober 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Du skriver, at I er begyndt at tage slyngevuggen fra jeres dreng og prøver at lære ham at sove i sengen ... måske er overgangen her for stor. Jeg tænker at han måske skulle lære at sove i sin barnevogn om dagen og så fortsætte rutinerne med putning i seng om aftenen. Når han skal i dagpleje eller vuggestue, vil han måske godt kunne blive puttet i sin barnevogn, det må tiden vise - og ellers må vanerne ændres til den tid - det behøver ikke være et problem.
Det der er vigtigt hos jer lige nu, er at få skabt nogle nye rutiner og vaner, som på sigt vil kunne fungerer godt for jer alle tre og en måde at nå dette, er en fast plan om dagen. Du fortæller at I forsøger at følge mit søvnhjul og det er super fint, men du fortæller også at du ammer ca 6 gange i døgnet og det vil jeg gerne have skruet ned for, så han nu får mindre mælk og mere rigtig mad.
Mit forslag til en dagsplan, lavet med de tidsangivelser du har givet mig, ser således ud:
Tidlig morgen 05.30: Ammes og sover videre i mors seng.
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Sættes i barnevognen og trilles en tur - skal ikke ammes først. Lægges først ned og puttes først, når han tydeligt viser sig parat til at sove - læg her mærke til tidspunktet, det giver en idé om, hvornår han reelt er parat til at sove formiddagslur. Sover her måske kun 45 minutter og det er fint.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes derefter til middagslur ca 13 - tidspunktet variere lidt efter hvor lang en lur og hvor sent han sover formiddagslur.
Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop - må en overgang gerne ammes om eftermiddagen - hellere her end om natten - men stille og roligt springes amningen her over.
Sover ikke længere powernap eftermiddag.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er mere og mere jeres mad, tilbydes ris med sovs, kartoffelbåde fra ovnen, kogte stykke blomkål, broccoli eller lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23.30: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover derefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se af denne plan, så foreslår jeg at I forsøger at arbejde på to lure dagligt nu og at du forsøger med putning i barnevognen om formiddagen. Han skal her sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet, blive fyldt rigtig godt op med indtryk og først puttes, når han tydeligt er klar - se på uret.
Til middagsluren kan du gøre det samme - og forsøge at holde ham sovende, ved at blive ved med at holde vognen i bevægelse, så han på den måde får påvirket sit indre ur og naturligt begynder at føle behov for at sove en længere lur midt på dagen. Du kan også vælge at putte ham i slynge vuggen der, hvis han sover en længere lur på denne måde - alternativt kunne du også vælge at du en gang imellem lagde dig med ham og amme ham i dobbeltsengen og så lod ham falde i søvn der. Du behøver ikke amme ham til han sover helt, men lade ham blive ammet, falde fuldstændig til ro, næsten sove og så lige lirke brystet ud af munden eller lade ham slippe selv, hvorefter han smiler til dig, triller om på siden og sover. Og så lade ham ligge i sengen og netop hjælpe ham videre i søvnen, når han har sine søvnfase skift, ved at du er der.
Du skal passe rigtig meget på ikke at fokusere så meget på at "nu skal han sove", "nu skal han lære at sove i sin seng", "han skal jo kunne det, når han skal passes af andre" osv. at det kommer til at fylde for meget - du må gerne lægge dig og amme ham i din seng og lade ham falde i søvn der. Lige nu handler det mere om at han forbinder det at sove med noget trygt og rart, end om hvor det er - og samtidig kan det være en måde at lære ham at sove uden for slyngevuggen ... :)
Når far putter om aftenen, så skal I passe på med at holde for lang en pause mellem amning og putning. Det at skulle sove og overgive sig til søvnen er altid forbundet med adskillelse fra forældrene. Hvis man vælger at adskille amning og putning, så du ammer, putter og far tager over, så kan der være en risiko for at han oplever det skift, meget hårdt. Det var så hyggeligt og trygt med dig, og pludselig så går du og far kommer ind - ikke at far ikke er sød, god, kærlig og omsorgsfuld, for det er han bestemt, men ritualet og det afbræk der er, kan godt medføre at jeres dreng får fornemmelsen for, at nu slutter det hyggelige og nu starter den forfærdelige separation og det kan godt være derfor, at han så vågner igen og igen, græder og sover uroligt. Du kunne derfor godt overveje, om du i en periode skulle prøve at være hos ham og ikke adskille amning og putning helt så meget ...
Jeg håber at ovenstående hjælper videre - i hvert fald har I her fået lidt at arbejde videre med :) Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske