Svar: Mælk - 7 mdr.
20. oktober 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Jeg anbefaler at børn i 7 måneders alderen ammes 4 gange i døgnet og disse amninger ligger ofte hensigtsmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.
I 8-9 måneders alderen vil det ofte være passende med 3 amninger i døgnet og i nogle familier ligger de bedst aften, sen aften og tidlig morgen, - i andre familier fungerer det bedre med amning inden middagslur, aften og sen aften eller inden middagslur, aften og en gang i løbet af natten.
Når børn er ca 10 måneder, vil det ofte være passende med to amninger dagligt og her vil det ofte være amning aften og sen aften eller amning aften og en gang i løbet af natten, der bibeholdes - og amning i løbet af dagen er således helt væk og i stedet spiser barnet almindelig mad og drikker fint af kop.
Det lyder som om at din dreng lige nu får sit behov for mælk fint dækket. Ud over de fire amninger du giver ham lige nu, skal du naturligvis stadig give ham mælk via grød og mos, så hans mad stadig energiberiges og han får lidt ekstra den vej igennem. Derudover kan hans væskebehov stilles af vand af en kop.
Hvilken amning du vil fjerne i 8-9 måneders alderen - om det skal være den inden middagsluren, så amningerne om dagen forsvinder helt, eller om det er bedre at fjerne den tidlige morgenamning eller den sene aftenamning, det afhænger helt af, hvordan du skønner det passer bedst hos jer. Da han lyder til at spise ret godt aften og sen aften, vil det sandsynligvis være den tidlige morgenamning du kan forsøge at springe over og så bibeholde at amme inden middagslur i håb om at han så stadig sover en god lur der :)
Hvis han ammes i løbet af natten eller meget tidligt om morgenen omkring kl 5, så vil det normalt ikke påvirke hans indtag af morgengrød. Men hvis morgenamningen ligger 6.30 eller senere, så kan det være en idé at springe denne over og i stedet stå op, være aktive og så starte dagen med lidt morgengrød ...
Med hensyn til sødmælk, så må han få ca ½ dl i sin grød og mos - det betyder ikke at du SKAL begynde at give ham sødmælk, men handler mere om at han stille og roligt kan få mad, der tager udgangspunkt i jeres mad. Hvis du laver kartoffelmos og millionbøf til jer alle sammen og det er lavet med sødmælk - så kan I spise det samme, laver du boller i karry, så kan han også få det ... :)
Fra 9 måneders alderen kan han begynde at få mere komælk og komælksprodukter. Han kan begynde at få lidt tykmælk eller neutral sødmælksyoghurt om eftermiddagen med lidt rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende og vil i denne alder også kunne spise mere ost, kan drikke lidt sødmælk af en kop osv.
Håber du kan bruge dette videre og så vil jeg også anbefale dig at købe min bog "Helens bog om børn og mad", hvori du finder masser af opskrifter, dagsplaner for hver alder måned for måned, kan læse om de forskellige fødevarer, barnets behov, hvordan og hvornår hvad introduceres osv. osv. :)
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske