Svar: Uro ved aftenputning
20. oktober 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Lars og Stine
Det er som du har læst, lidt ekstra udfordrende, når man har et barn der motorisk er langt fremme og mentalt ikke helt er der endnu ... og ja det kan godt tage lidt tid, for jeres dreng at komme over denne urolige perioder. Det betyder et par måneder, hvor I sandsynligvis skal indstille jer på, at hjælpe ham med fysisk ro om natten, stillingsskift og hjælp til at komme videre i søvnen.
Det der er vigtigt er, at I ikke i denne periode får skabt nogle vaner, som bliver uhensigtmæssige, når perioden er ovre. Det vil f.eks. være, hvis du begynder at amme ham i søvn, hvis han vågner en gang i timen. At du begynder at give ham sutten i munden pr. automatik, hver gang han vågner. At I begynder at tage ham op, gå rundt med ham, vugge ham osv. for så at lægge ham i seng igen - hele natten igennem.
Dette er uhensigtmæssigt fordi det giver en afhængighed af jer, det er noget han ikke på sigt vil kunne klare selv. Derfor vil det være rigtig godt, hvis I arbejder på at han, når han vågner, hjælpes videre i søvnen - enten i sin egen seng, eller ved at komme over og sove videre hos jer. Netop med stillingskift, berøring, beroligende hænder, kærtegn, lade ham mærke at I er der, beroligende ord osv. På sigt vil han blive i stand til selv at skifte stilling, finde en ny dejlig måde at ligge på, når han vågner om natten og dermed selv komme videre i søvnen - så at I lige nu hjælper ham med at blive lagt godt og blive puttet er okay - fordi han på sigt selv naturligt vil blive i stand til dette, netop i takt med at han motorisk bliver bedre og bedre.
Beroligende hænder, kærtegn er vigtigt for at give ro - og I kan på sigt også erstattes af en putteklud, puttebamse osv. Der er på den måde mulighed for med tiden at give en substitut for jer. Og de beroligende ord er gode, fordi de kan siges på afstand. Det betyder at I på sigt vil kunne stikke hovedet ind til ham, sige "ssshh-ssshhh" eller lignende, han vil registrere at alt var som da han faldt i søvn og vil derfor sove videre.
Han kan sagtens have en spirende separationsfase med den alder han har nu og det kan sagtens vare til han er 10 måneder ... men tiden arbejder for jer - husk bare på at de rutiner, de ritualer, de ting I gør naturligt vil påvirke, når den urolige periode er ovre ... :)
Det er helt okay at du vælger at amme ham i søvn netop nu - det må du meget gerne da han naturligt har brug for den ekstra nærhed og tryghed - men igen - det er så vigtigt at du ikke kommer ind i en rutine, hvor han skal ammes hver time hele natten igennem. Børn må i princippet gerne falde i søvn ved brystet, hvis de sover godt på denne måde og sover godt derefter, så er der ingen problemer og man skal ikke gøre det til et problem. Det er kun, hvis det bliver til en uhensigtsmæssig vane, at man skal begynde at lære barnet at sove på en anden måde - men det der fungerer skal man ikke ændre.
Amning fire gange dagligt er et reelt behov - tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften og denne rytme må du gerne forsøge at holde fast i :) Hvis han har behov for en ekstra amning kl 03 lige nu, så er det fint, men prøv at afkorte den mere og mere, så han tilsidst helt kan undvære den.... Han skal ikke ammes hele natten, så er det bedre at lægge en ekstra amning ind om dagen i en periode, så du på den måde sikrer dig at det ikke er mælk han mangler.
Når han vågner med skrig, så skyldes det sandsynligvis at han vågner fra den dybe søvn og derfor faktisk stadig sover - og netop skal hjælpes videre i søvnen med stillingsskift osv. Han græder også mere fordi han oplever verden mere intenst lige nu og det er helt normalt, det er ikke fordi han er utryg :)
Jeg håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske