Brev:
Dårlige sovevaner - 18 mdr.
21. oktober 2011
Alder:
18 mdr.
Dårlige sovevaner - 18 mdr.
Hej Helen...
Det er længe siden jeg har gjort brug af din brevkasse, men nu har jeg igen brug for dig ...
Det drejer sig om vores datter på snart 18 mdr (her den 7 nov). Hun har gennem hele sit liv haft store soveproblemer og det er er efterhånden meget trættende for hele familien og vi er derfor ved at være desperate efter at finde en løsning.
Hun har lige siden hun blev født skulle sove ved mig for at kunne sove, hvilket resulterede i at hun var ved mig hele tiden under madlavning, under spisning osv for hvis jeg lagde hende i liften, selvom hun var faldet i søvn, vågnede hun.
Hun har gennem hele sit liv haft ca. 2 mdr. i sammenhæng, hvor jeg bare har kunne ligge hende i seng og hvor hun så har sovet i sin egen seng hele natten.
Hun er nu på vej mod de 18 mdr. og sover stadig ved mig.
Har efter hånden prøvet ALT.
Hendes putning ser nogenlunde sådan her ud:
Kl. 19.30 - 20.00 hun får nattøj på får bøstet tænder og bliver puttet og det kan tage alt fra 5 min til 1 time til hun sover..
Hvis jeg bare putter hende og så går igen bliver hun meget ked af det og har lidt svært ved at vurdere om det er "ked af det gråd" eller om det bare er "hysteri" (hun er en MEGET bestemt dame), så jeg plejer at stå derinde til hun sover ved at stryge hende på kinden til hun er faldet til ro og efter hun er faldet til ro står jeg bare i værelset eller sætter mig på en stol til hun sover.
Når hun sover kan jeg så liste lige så stille ud af værelset.
Så vågner hun igen mellem kl. 22.00 - 00.00
Når jeg så går derind ligger jeg hende ned giver hende sutten og hun sover videre (øjnene er lukket), men der går ikke mere end 10 min fra jeg er gået ud, til hun er vågen igen og det stopper ikke før jeg tager hende op og hun kommer ind og sove sammen med mig. Hvis hun vågner tidligt, kan jeg sagtens tage hende med ind i stuen selvom jeg ser fjernsyn, hvor hun så bare sover videre i mine arme.
Vi flyttede for et par dage siden hendes seng ind i soveværelset, tog den ene side af og satte bunden op så den passede med vores seng i håb om at hun ville sove i sin EGEN seng når jeg ligger lige ved siden af, men nej hun vågner stadig sidst på aften og falder ikke ordnetligt i søvn før jeg kommer i seng.
Og hun vil heller ikke ligge i sin egen seng selvom den står lige ved siden af hun skal ligge i mine arme og helst helt ovenpå mig. Det er svært at få sin søvn så.
Inden vi flyttede hendes seng ind i soveværelset tog jeg hende med ind på sofaen, når hun vågnede om aften og så sov vi der. Da hun ligger meget uroligt om natten, og sofaen var det eneste sted jeg kunne styre hende, da jeg kunne rykke sofabordet ind så hun ikke kunne falde ned.. Men var træt af at ligge på sofaen derfor flyttede vi hendes seng ind i soveværelset, hvilket nu har medført at min kæreste ligger på sofaen da han ikke kan sove da Rebecca ligger uroligt og pylre, hvis hun ikke lige kan finde mig eller ikke lige ligger som hun synes.
Som en side bemærkning kan jeg oplyse at hun sover ca. 2 timer til middag kl. 11.30 - 13.30 i vuggestuen.
I weekenderne når hun er hjemme er det ikke altid hun vil sove til middag.
Det blev til et langt brev håber du kan finde hoved og hale i det. :-)
Håber du kan komme med nogle gode råd for kan jo ikke bare lade hende ligge og græde da vores store datter på 4½ år gerne skulle have sin søvn. Har det heller ikke godt med at hun skal græde og vil helst undgå dette..
Kan også lige sige at Laura vores stor pige aldrig har haft problemer med at sove, hun sov igennem fra hun var 4 mdr. Og vågner aldrig om natten.
Venlig hilsen
Rebeccas mor