Svar: Flaske og ernæring
23. oktober 2011
Alder:
11 mdr.
Kære Marianne
Jeg vil anbefale at I bibeholder begge flasker til jeres dreng er 1 år, herefter vil jeg foreslå dig, at du skærer mængden af flasken om natten ned, så han langsomt får mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære. Samtidig skal du naturligvis være opmærksom på at tilbyde ham ekstra væske om dagen og om aftenen (vand).
Flasken inden putning fjernes i løbet af et par måneder derefter. Den kan på samme måde skæres ned i mængde, så han får mindre og mindre og stille og roligt kan han overgå til at få lidt lun mælk af en kop i stedet. Han får altså stadig lidt lun mælk som han er glad for og forbinder med at skulle sove, men måden han får det på, er anderledes.
Samtidig med at han skal lære at gå fra flaske til kop, vil det være rigtig godt, at han får et nyt tryghedsgivende ritual. Det vil ofte starte med at han får en godnatgrød, kommer i bad, får lidt mælk og så en godnathistorie - så ritualet skal være mindst ligeså dejligt og trygt som det han kender nu, men det er bare et nyt ritual der tager over, når flasken slipper. Han vil i 12-18 måneders alderen også kunne introduceres for en puttebamse, putteklud eller lignende - det er ofte først i denne alder at børn tager en sådan substitut til sig og det vil være helt oplagt at introducere dette samtidig med at flasken slippes - så han igen får noget nyt og på sigt bedre end det han har lige nu :)
Det lyder som en hård omgang med operation, indlæggelse, vuggestuestart osv. Men det lyder også som om at han klarer det hele i stiv arm :) Han skal naturligvis have tid og du har helt ret i at han sagtens kan have brug for lidt ekstra tryghed lige nu :)
Håber at du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske