Svar: Siger godmorgen kl 3.30!
24. oktober 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev og velkommen til :)
En forklaring på, at din datter vågner om natten og der kan være vågen i et par timer, for derefter så at sove igen, skal måske findes i hendes rytme om dagen. Det har nemlig stor betydning, hvordan hun sover, spiser, er aktiv osv. dagen igennem - for at natten så også forløber godt.
Jeg vil derfor give dig et billede af, hvordan en dagsplan kan se ud, for et barn på 5 måneder, der får 3 måltider skemad dagligt:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner evt. med en lille ekstra amning, når dagen begynder
Morgen 8: Tilbydes ½-¾ dl grød (ikke mere), evt med lidt frugtmos, vand af kop
Ammes/flaske og puttes til formiddagslur ca kl 9.30
Frokost 12: Tilbydes ½-¾ dl grød eller grøntsagsmos (ikke mere) og vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur kl ca 13 - tidspunktet kan variere efter hvor lang en formiddagslur hun har taget
Eftermiddag 16-16.30: Ammes/flaske
Sover dagens 3. lur, som ofte er en kort powernap, måske kun på ½ times tid
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos ½-¾ dl og ikke mere, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet kan dog variere efter hvor sent og hvor lang dagens 3. lur er
Sen aften 23-24: Ammes/flaske og sover videre
Midt nat 03: Har ofte stadig behov for mælk midt nat i denne alder
Nogle børn vil i denne alder sove meget sent, måske først gå til ro for natten kl 22, hvor de så får mælk, sove til kl 01/02 hvor de får mælk igen og så sove videre til næste morgen tidlig - en sådan rytme er også helt okay .. :)
Som du kan se af planen, vil det være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor din datter sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Samlet set, vil hun have brug for ca 15 timers søvn i døgnet og det kan f.eks. være fordelt sådan, at hun sover 5 timer samlet i løbet af dagen og så sover en nattesøvn på ca 10 timer. De 15 timer jeg angiver som behov her, er et gennemsnit, så nogle børn sover lidt mindre og andre lidt mere.
Jo mere hun sover om dagen, jo kortere vil nattesøvne normalt være. Jo mindre hun sover om dagen, jo mere søvn vil hun have behov for om natten ... :)
Det er rigtig vigtigt at du hjælper din datter med at finde ud af at det er om dagen hun skal være vågen og aktiv, det er vigtigt at du om dagen holder hende igang og hjælper hende med at blive rigtig godt stimuleret både motorisk og mentalt. Det er vigtigt at du om dagen arbejder meget i vågne og aktive periode og så perioder hvor hun sover. Netop fordi det også har betydning for hendes søvn om natten.
Når man har en aktiv lille pige som din, der meget gerne følger med i alt, men som samtidig også let kan blive overstimuleret, så kan man meget let komme ind i en rytme hvor barnet begynder at slatsove lidt hele dagen igennem og jeg tænker at det måske sker hos jer ... Så mit råd er, at du nu forsøger at holde fast i en nogenlunde fast rytme i løbet af dagen - faste tidspunkter for mad, mælk, aktiviteter og søvn, for at se om ikke det kan bedre jeres nætter ... :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske