Brev:
Søvnproblemer - 2 år
24. oktober 2011
Alder:
2 år
Søvnproblemer - 2 år
Kære Helen.
Jeg har brug for din hjælp ang. mine døtres nattesøvn. Jeg har valgt at skrive to breve og vil nu begynde med min store datter, som er to år. Hun har altid sovet dårligt/uroligt om natten. Hun var låst i nakke og ryg, da hun kom ud af maven, og skreg meget de første fire måneder, indtil vi fik hende tjekket hos kiropraktor og derefter behandlet. Herefter kæmpede vi med at hun ikke skulle vugges i søvn om aftenen/natten længere. Hun kunne vågne og have meget svært ved at falde i søvn igen, hvor det eneste der virkede var at gå med hende i barnevognen...
Da hun var 13 måneder, var jeg seks måneder henne med lillesøster og her kom hun stadig ind til os når hun vågnede om natten. Hun moslede længe rundt i sengen inden hun faldt i søvn, men en aften kastede hun sig over min gravide mave og fra da af besluttede vi os for, at det var slut med at komme ind til os.
Hun har herefter også haft mange opvågninger. Ørene er tjekket og fejler ikke noget.
Hun sover sjældent igennem og er ret lang tid om at falde i søvn.
Vores aftenrutine ser således ud:
KL. 18.00-18.30 ca.: aftensmad
Kl. 18.30-19.00 ca.: Aftenhygge på madras foran fjernsynet sammen med mig og lillesøster
KL. 19.00-19-15 ca.: Pusles på badeværelset, får børstet tænder (hvor hun skriger meget), får sutten og ind i seng, hvor far synger et vers af en sang, siger godnat og går ud.
Så går der en halv til en hel time med at gå frem og tilbage. Hun vil ofte have jeg går ind og synger en hel sang for hende, hvilket jeg også gør når jeg har puttet lillesøster. Vi er derinde mellem 5 og 10 gange - er det normalt? Hun græder ikke (men vi kommer også med det samme hun kalder), hun kan pive lidt når hun kalder, men accepterer umiddelbart at vi går ud igen. Hun ligger sig bare ikke til at sove...
Hun vågner 1 - 3 gange i løbet af natten, hvor hun vil have vand. Hun siger hun er tørstig - tror nu bare det er en måde at få os derind på. Det er nærmest blevet rituelt for hende. Hvis hun ikke får vand og vi bare ligger hende ned igen, går hun bananas... Er vi nødt til at være hårdere her, for at få hende til at sove mere sammenhængende eller er det vigtigt at vi ikke fornægter hende vand (tryghed) og så må vi bare håbe hun snart vokser fra den dårlige vand-vane?
Hun sover to-tre timer til middag og er her god til at falde i søvn.
Hun er en MEGET temperamensfuld lille pige, som promte får fortvivlelsesanfald hvis hun ikke får sin vilje - det er både når vi er ude og når vi er hjemme. Hun skriger, vrider sig, kaster sig ned på gulvet og det hjælper sjældent at aflede hende eller tale med hende om hvorfor der blev sagt nej - kun hvis vi lokker med frugtstænger eller rosiner, kan vi få hende til at tie stille (hvilket jo så bliver en slags belønning, som lærer hende, at hvis hun skriger så får hun sin vilje - men når man er ude, tager man ofte den hurtige løsning, selvom det nok ikke er den helt rigtige...)
Jeg er så kommet til at tænke på om de mange opvågninger om natten kan være med til at gøre hende mere frustreret om dagen?
Hun er samtidig en meget charmerende pige, som ofte får smilet frem på folk. Vores venner, med børn på samme alder, synes hun er fantastisk, men også lidt en ener, som ligesom har sin helt egen vilje og vej i livet. Tror de har denne opfattelse fordi hun helt fra starten af, har været en man har hørt og set meget. Hun har aldrig været en puttepige - der skal gerne ske en masse.
Hun kan mange ord og spiser godt.
Hun blev storesøster, da hun var 17 måneder
Nu håber jeg du har fået tilstrækkelige oplysninger:)
Med venlig hilsen
Mima