Svar: Søvnproblemer - 2 år
24. oktober 2011
Alder:
2 år
Kære Mima
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg kan ikke umiddelbart ud af dit brev se, hvornår I står op om morgenen - men du skriver at din datter ofte sover 2-3 timers middagslur og at hun ofte puttes til natten kl 19 - måske er det for tidligt? Det kunne tænkes, at hun ikke skal puttes før kl. er 19.30-20 og at hun så der vil være mere parat til at overgive sig til søvnen.
Din datter har brug for ca 13 timers søvn i døgnet, det betyder at hvis hun nogle gange sover 3 timer om dagen, så vil hun om natten skulle sove ca 10 timer - f.eks. fra kl 20 til kl 6 ... Sover hun normalt længere om morgenen, så skal hun i princippet puttes senere i seng om aftenen, hvis hun sover en god lang lur midt på dagen ...
Så en del af hendes protester mod at sove, kan altså handle om at hun ikke er træt nok, ikke er parat, når hun bliver puttet og ingen kan sove på kommando, hverken forældre eller børn :)
Derudover kan det også handle om, at hun har en alder nu, hvor hun naturligt er bevidst om, at når hun puttes i seng, så sidder I og hygger i stuen - og det vil hun også være en del af.
Det lyder også som om at jeres datter har brug for jeres tryghed og nærhed når hun skal sove og det skal I naturligvis anerkende. Det er derfor hun kalder på jer, lige skal sikre sig at I er der, at I ikke er gået fra hende, ikke har glemt hende :) Men samtidig skal hun naturligvis også lære at sove i sin seng og forbinde det med noget trygt og dejligt og noget hun sagtens kan klare.
Det er vigtigt at I starter med et trygt og dejligt ritual, der hvor I ønsker hun skal sove - ved hendes seng. Hun skal have godnathistorie, hun skal synges for, I må meget gerne tale lidt om dagen og alle oplevelserne og hjælpe hende med at sige godnat til det hele, få afsluttet dagen og når I så er færdige med dette, så vil det være rigtig godt, at I ikke går, men i stedet opholde jer i nærheden og samtidig lave noget praktisk. Det kan være at tage strygebræt, strygejern og vaske tøj med op til værelset.
I skal stå lige ved døren, så hun kan ligge i sin seng og se jer, hun behøver ikke stige ud af sengen for at se om I er der. Og I kan tale lidt med hende, netop så hun hører jer, ser jer, er fuldstændig tryg og ikke behøver kalde 10 gange, for at I reagerer.
Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Netop for at vise hende, at der altså ikke sker noget, hun går ikke glip af noget, fordi hun skal sove. Derfor er det vigtigt at signalere, at det er kedeligt det der foregår og at hun derfor ligeså godt kan lægge sig til at sove.
Samtidig kan I så verbalt betrygge hende og fortælle hvad I gerne vil have hende til "jeg er lige her, læg du dig ned skatterpige".
Og netop det at have noget praktisk at tage sig til sender også et signal til hende om at I ikke bare sidder og venter på at hun skal sove. Hun kan spørge "er du der?" eller bare kalde "Moaar" og man kan svare igen "ja, jeg er lige her, læg du dig bare til at sove". Så I stadig er der, betrygger, beroliger osv. men samtidig holder fast i at det er sengetid for hende nu.
På samme måde kan man udnytte det at skulle lave noget praktisk – f.eks. gå frem og tilbage med rent tøj som skal lægges på plads – man har nemlig et formål med at gå frem og tilbage og det er noget helt andet end at vente på at barnet sover. Man siger således: "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" i stedet for "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler og gør samtidig barnet rolig ved at være i sin seng - I har altså et formål med at gå frem og tilbage, som er uafhængigt af at hun kalder - hun behøver ikke at kalde på jer hele tiden, I kommer alligevel lige forbi ... :)
Med hensyn til vand og det at hun er tørstig, så kan I give hende en drypfri kop i sengen eller stille lidt vand ved siden af sengen, som hun kan tage, hvis hun er tørstig ... :)
Håber mine tanker her hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske