Brev:
Søvnproblemer med lillesøster
24. oktober 2011
Alder:
6 mdr.
Søvnproblemer med lillesøster
Kære Helen.
Her er så spørgsmål omkring min yngste datters søvn. Hun er nu seks en halv måned og er kommet på eget værelse for ca. tre uger siden. Hun får grød tre gange om dagen, mælk hos mig formiddag og eftermiddag samt når hun skal sove og om natten. Hendes rytme ser ca. således ud:
kl. 7.00: vågner og vi står op
kl. 7.45: morgengrød og vand af kop
kl. 8.30: hun falder i søvn i barnevognen når storesøster aflevers i dagpleje
kl. 10.00: vågner og bliver ammet evt. mellemmåltid i form af lidt frugt og vand
kl. 11.30: grød til frokost og vand af kop
kl. 11.45: Evt ammes, bliver lagt ud i barnevognen
kl. 12.00: Sover ca. en time til halvanden
Herefter bliver hun ammet og tager nogle dage en ekstra lille lur sent eftermiddag - andre gange springer hun den over
Kl. 18.00: grøntsagsmos og vand af kop.
KL. 18.30-19.00: Aftenshygge med mig og søster på en madras foran fjernsynet
KL. 19-19.30: Bliver skiftet, får nattøj på, børstet tænder, bliver ammet på eget værelse, lagt i tremmesengen og får en supplerende flaske med mme (hun vil ikke ammes ret længe). Så falder hun ofte i søvn.
kl. 22.30: Vågner og bliver urolig - får flaske og falder oftest i søvn igen
Kl. 24.30: Vågner og bliver urolig - jeg forsøger at få hende til at sove uden mad, men det lykkedes aldrig - her har hun ofte en vågenperiode på en til to timer. Det ender ofte med at jeg tager hende med ind i dobbeltsengen, men hun falder ikke nødvendigvis i søvn her før der er gået den omtalte tid.
Hun sover herefter ca. to-to en halv time og har ved 5-tiden ofte igen en længere vågenperiode (ca. en time til halvanden), hvor hun igen og igen vender sig rundt på maven og mosler rundt. Så sover hun indtil jeg står op for at tage storesøster, som vågner ca. kl. 7. Hun er ikke ulykkelig om natten (hvis hun ligger mellem os) men er vågen og kryber rundt i sengen, hvilket gør at jeg sover meget overfladisk, hvis overhovedet, af frygt for at hun falder ud af sengen. Jeg ville gerne hun så bare kunne mosle rundt i sin tremmeseng, men hun bliver ked af det hvis vi (jeg) ikke er nær hende.
Vores sundhedsplejerske er opmærksom på vores søvnproblemer og hun har foreslået at jeg ikke ammer mere om natten og giver vand i stedet, samt at min kæreste tager lillesøster om natten i weekenderne. Jeg har jo ikke sovet en hel nat i to år nu, så synes det lyder rigtig fornuftig, men vi har prøvet det og hun virker bare til at være alt for afhængig af mig endnu. Min kæreste kan ikke få hende til at falde til ro som jeg kan og når jeg ved det, kan jeg ikke bare ligge og lytte på, at hun er ked af det. Så den metode fungerer ikke for os (mig) lige nu - trods massiv træthed. Hvad kan jeg ellers prøve, som kan have en effekt?
Den her træthed ligger sig som en dyne på vores hverdag og jeg kan have svært ved at tænke klart. Jeg tror ikke det påvirker pigerne, men vi er langt fra de glade og fjollede mennesker som vi engang var. Og nu hvor begge af vores piger er temperamentsfulde, nysgerrige og aktive, ville det være skønt, hvis vi kunne få lidt overskud igen til at kunne udfordre dem lidt mere end nu. Det er som om jeg nogle gange venter på at livet skal begynde igen, forstået på den måde at jeg ofte lever i en døs af træthed.
Håber du kan hjælpe - på forhånd tak :)
Med venlig hilsen
Mima