Svar: Søvnproblemer med lillesøster
24. oktober 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Mima
Tak for dit brev og beskrivelse af de udfordringer I har med lillesøsters søvn :)
Det har stor betydning for søvnen om natten, hvordan rytmen er i hverdagen og hos jer, lyder det som om at jeres datter sover tidligt dagen igennem - det betyder at hun ofte vil have brug for 3 lure dagligt og netop denne lur om eftermiddagen, kan godt have indflydelse på hendes opvågninger / vågenperioder om natten ...
Det vil derfor være rigtig godt, hvis I kunne arbejde på en rytme, hvor hun stille og roligt begynder at kunne nøjes med to lure dagligt - en kort formiddagslur og en længere middagslur. Det vil på samme måde, være rigtig godt, hvis du kunne aktivere og stimulere hende rigtig godt både mentalt og fysisk, så hun virkelig bruger sig selv rigtig meget i sine vågne perioder og så dagen bliver meget opdelt i netop, hvornår hun skal være vågen og hvornår hun skal sove.
Det er et helt reelt behov at hun får mælk - også på ydertidspunkterne og det er derfor alt for tidligt at arbejde på, at hun kun skal have vand. Der er ingen næring i vand og hendes døgnbehov er mellem 800-1000ml mælk og derudover det vand hun drikker af en kop, samt den skemad hun spiser.
Jeg har fuld forståelse for at du gerne vil have ro og kunne sove om natten og det er fint hvis far vil tage over - men det er i givet fald en flaske med mælk jeres datter så skal tilbydes, så hun skal altså have flaske i stedet for at blive ammet. Da hun allerede får begge dele, kan du godt lade far tage over og give flaske med mme aften og sen aften, hvis det er sådan I skønner at det lige nu vil være bedst for jer alle - fordi du har brug for din søvn :)
En plan for dagen til en pige på 6 måneder, vil normalt se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes eller flaske og sover lidt videre i mors/fars seng. Det kan være en god idé at tage hende over til jer her, netop for at se om I så kan holde hende lidt mere sovende.
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9-9.30 - dette kolliderer med storesøsters afleveringstid .. Prøv evt. at sætte hende op i barnevognen og se om du så kan holde hende vågen lidt længere tid, netop for at sikre, at hun ikke sover for tidligt dagen igennem ... Prøv også i weekenden hvor storesøster ikke skal afleveres eller måske kan far aflevere storesøster nogle gange ...?
Formiddag 10.30: Frugtmos (evt. jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes og/eller flaske og puttes til middagslur ca. kl 13. Du kan en overgang prøve at ilægge et bad her efter frokost, for at holde hende vågen og sikre at hun så derefter måske tager en længere lur midt på dagen og således kan nøjes med kun to lure dagligt.
Eftermiddag 16: Ammes og tilbydes også her lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop som mellemmåltid
Powernappen forsøges sprunget over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og / eller flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og / eller flaske og begynder herefter at kunne sove uden mælk indtil næste morgen tidlig. Det vil være rigtig fint hvis du begynder at undvære amning og netop i dette tidsrum, må far gerne tage over.
Du kan også vælge at far giver flaske sen aften og at du så går tidligt i seng og sover, inden hun vågner og søger mælk - far og datter kan evt. sove i forældresengen sammen i nogle dage, så hun stadig får masser af nærhed og fysisk kontakt - men af far og ikke af mor. Modsat, kan det også være at alle sover bedre, hvis du er der, giver hende nærhed men prøver at nedtrappe amning i løbet af natten. Som sagt er mælk sen aften og tidlig morgen, dog et reelt behov :)
Jeres datter har også en stor motorisk uro og sover derfor uroligt lige nu. Hun har en alder, hvor hun har rigtig meget brug for hjælp til stillingsskift og fysisk ro om natten, hun har en alder, hvor hun også drømmer meget, når hun sover og derfor kan smågræde, klynke, virke søgende osv. uden at det er fordi hun er sulten, men hvor hun har brug for nærheden og trygheden. Det er helt normalt og det er et helt reelt behov :)
Jeg håber at du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke - både med lillesøster og storesøster :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske