Svar: Spisekrise igen
24. oktober 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Natasha
Det lyder på mig, som om at Alexander ikke er helt rask. Det kan både være forkølelse, lyssingesyge, ondt for tænder, mellemørebetændelse eller andet - han kan jo også have ondt i halsen eller have en infektion i munden, der gør, at det at spise ikke er rart ... Han lyder ikke frisk og det er en logisk forklaring på at han lige nu ikke spiser så meget.
Måske burde lægen lidt tjekke ham igennem? :)
Derudover tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, at det at spise forbindes med noget hyggeligt og rart og det er vigtigt, at han igen kommer til at synes, at det er dejligt at sidde i sin høje stol. Det er meget fint, hvis du i et par dage, prøver at lade ham sidde skiftevis i stolen og hos dig, så han oplever det behageligt.
Det vil også være rigtig godt at du giver ham mad i hånden som han selv kan sidde med, sutte på, opbløde med spyt og gumle på. Små hapsere er nok for tidligt, men han kan sagtens sidde med bløde frugtbåde - det kan være både af appelsin, melon, blomme, som er i butikkerne i øjeblikket (hårde både af æble skal du ikke give ham, da de knækker let).
Du kan også lave ristede rugbrødsbjælker til ham, det er en god overgang til at skulle spise rugbrødshapsere og de er rare for ham, hvis han har ømme gummer. Også agurk er et gammelt husmoderråd mod ømme gummer - du kan lave agurkeringe, som han let kan holde i hånden selv. Se min bog "Helens bog om børn og mad", hvor du finder opskrifter og forslag til hvad du kan give :)
Det er rigtigt at nogle praktisere at deres børn skal springe mos/grød stadiet over og gå direkte til mad i stykker - det er ikke en metode jeg anbefaler. Det kræver rigtig stor mund-hånd-øje koordination at spise selv og samtidig har små børn brug for ekstra energiberiget mad. Alexander vil ikke kunne spise en mængde mad, der sikrer ham hans behov - han har brug for nærende skemad, for at kunne vokse og trives. Og han skal nok lære at tygge og spise familiemad hen af vejen - det kommer stille og roligt :)
Det er korrekt at børn kan have perioder, hvor de spiser mindre end i andre perioder, deres appetit kan variere ligesom vores appetit kan. Men han må naturligvis ikke holde helt op med at spise - hvis han gør det, så må du få lægen til at tjekke ham :)
Derudover så er hans indtag af mælk også af betydning for hans indtag af skemad og med den alder han har nu vil det være passende at du ammer ham fire gange i døgnet - som jeg læser dit brev, så ammes han nok mere ...?
En dagsplan ser nu således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop
Formiddagslur (og skal ikke ammes her)
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk (prøv hjemmelavet og også babymad fra glas eller frost), suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere familiemad - lav f.eks. rødspætte med ris (opskrift finder du i min bog), giv lidt laks, fiskefrikadelle eller lignende, giv kogte stykke blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende i hånden, som han selv kan gumle på, vand af kop
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske