Svar: Er det mælk der er i vællinge pulver (Beauvais), det samme som der er i mme?
24. oktober 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Lea
Vælling tæller med i mælkeregnskabet, på samme måde som en flaske modermælkserstatning gør :)
Med hensyn til komælk så adskille vi os i Danmark fra de øvrige nordiske lande. Når man anbefaler og vejleder forældre omkring kost til deres børn, så er det ud fra De Nordiske Næringsstofanbefalinger. Disse opdateres løbende ud fra ny viden og den seneste er Nordic Nutrition Recommendations 2004 (NNR). De Nordiske Næringsstofanbefalinger tager udgangspunkt i den nuværende ernæringssituation i Norden.
Sødmælk/komælk indeholder især protein, fedt og kalk, hvilket børn naturligt har behov for. Men modermælk og modermælkserstatning er sammensat, så det passer rigtig godt til de mindste børn og i flere andre lande anbefaler man faktisk slet ikke sødmælk/komælk til børn under 12 måneder.
I Danmark har vi en vejledning der lyder at børn fra 6 måneders alderen kan indtage små mængder sødmælk (max ½ dl) og at børn fra 9 måneders alderen kan indtage større mængder sødmælk og sødmælksprodukter. Dette prioriterer vi her, fordi vi vægter meget højt, at børn så hurtigt som muligt kan spise det samme som den øvrige familie. Det betyder ikke at man skal begynde at give barnet en masse sødmælk, men er udtryk for, at hvis du laver en kartoffelmos til hele familien og den er lavet på sødmælk, så kan I alle spise det samme... Du må også gerne give Ronja en lille smule sødmælk af en kop, så hun kan smage det - men det er små mængder og det er ikke noget hun SKAL have - derimod SKAL hun have modermælk eller modermælkserstatning...
Derfor kan du i princippet også godt lave morgengrød på sødmælk og så kan begge børn spise det samme ... Letmælk anbefales normalt først efter 1 års alderen og de fedtfattige mælketyper først fra ca 3 års alderen. Jeg tror ikke umiddelbart at der sker noget ved at lave morgengrøden på skummet eller letmælk, men Ronja har stadig brug for ekstra energiberiget mad og derfor anbefales det at du laver grøden på modermælk, modermælkserstatning eller sødmælk til hende, så længe hun er under 1 år ...
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre - og læs også min nyeste bog "Helens bog om børn og mad" hvor du også finde masser af opskrifter og kan læse om netop mælk og andre fødevarer, samt behov hos børn :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske