Brev:
Børn der ikke vil smage på maden
25. oktober 2011
Alder:
3 år, 2 mdr.
Børn der ikke vil smage på maden
Hej Helen.
Så fik jeg brug for dig igen.
Jeg har to dejlige drenge, en på 3 år og en der bliver 6 år her til januar.
De trives i alle retninger fint, følger deres kurver og udvikler sig helt efter bogen.
Men jeg er lidt bekymret for deres kost.
De er begge meget kræsne, eller det vil sige, de vil faktisk slet ikke smage på nyt mad. Aldrig. Og det er ved at gå mig ret meget på.
De er begge også meget stædige i andre sammenhænge, og jeg tror det er deres stædighed der også spiller ind her.
Igår havde jeg lavet kartoffelsuppe sammen med min ældste dreng.
Han var med i hele processen, men da det var klar til at spise sagde han at det kunne han ikke lide. Jeg sagde at det var suppen eller rugbrød.
Men rugbrødet vil have heller ikke have, fordi han nu har fået en ide om, at der er for mange kerner i, så nu vil han kun have bondebrød.
Igår gik det helt galt og han græd og skældte mig ud. Ødelagde sine legesager og var rigtig knotten. Det stod på i et par timer, men jeg gav mig ikke. Det endte med at han gik i seng uden at få aftensmad.
Jeg ville så gerne have at mine børn i det mindste smagte på maden, men det gør de ikke. Siger bare at det kan de ikke lide.
Jeg synes vi prøver at hygge os når vi sidder ved bordet. Tænder et lille stearinlys, prøver at snakke om dagen og alt muligt andet. Men hele tiden siger de; det kan jeg ikke lide, må jeg ikke få noget andet, må jeg gerne gå fra bordet så?
Og det er bare ikke spor hyggeligt, når de skal sidde der og brokke sig.
Jeg kan lige ridse op hvad mine drenge spiser.
Den ældste:
Røget ørred, æg, gulerødder, bananer, æbler, vindruer, fetaost, alm ost, chokolade, cornflakes, blommer, mælk, is, knækbrød, pølser, spegepølse, leverpostej, peberfrugt, agurk, fiskefrikadeller, frikadeller, rugbrød, boller, risengrød, pommes frites, yougurt.
Min yngste spiser endnu mindre:
Rugbrød, leverpostej, havrefras, agurk, gulerødder, æbler, bananer, riskiks, boller, mælk, spegepølse, yougurt.
Det er hvad de lever af. Og det er ikke engang i store mængder.
De spiser eks aldrig kartofler, pasta, kødsovs, tærte, kylling, ris, pandekager, lasagne eller boller i karry. Jeg synes jo det er rimeligt børnevenligt, men nej.
Jeg er snart ved at køre surt i det.
Men jeg kan jo ikke tvinge maden ned i halsen på dem og jeg vil heller ikke give dem en oplevelse af at det med at spise det skal forbindes med tvang og dårlig stemning.
Men jeg har virkelig brug for et proffesionelt råd.
Jeg håber inderligt du kan hjælpe mig.
Hilsen en udmattet mor;o)