Svar: Børn der ikke vil smage på maden
Kære udmattede mor
Nogle gange, så bliver vi så frustrerede som forældre, at vi kommer til at lyde som vores egne forældre: "Du skal smage - du kan ikke sige, at du ikke kan lide det, hvis du ikke har smagt på det!", "Du skal spise op, der er børn i Afrika der sulter og du sidder der og levner!" ... - kan du huske det? Hjalp det dig? Fik det dig til at spise mere og synes bedre om maden, eller fik du bare endnu mere aversion mod at spise og ville hellere have lov til at gå fra bordet?
Man kan ikke, som du selv skriver, tvinge sine børn til at spise og det er rigtig godt, når du skriver, at du virkelig ønsker at skabe god stemning (det lyder også som om at du prøver:)) og ikke vil tvinge dine børn. Men når du siger til dem, at de så må gå sultne i seng, så er det jo tvang - "hvis du ikke gør som jeg siger, så får du ikke mad, så må du sulte" - og jeg er nødt til at sige til dig, at det ikke nytter, det hjælper ingen af jer - det gør kun jer alle ekstra frustrerede og kede af det .. :(
Jeg kan godt høre, at dine drenge ikke spiser mange af de almindelige retter, som du synes er børnevenlige og gode - men de spiser faktisk lidt fra alle fødevaregrupper og du har to børn, der trives, følger deres kurve og udvikler sig helt som de skal.
Derfor er du nødt til at prøve at slappe lidt af omkring det hele ... :) Også selvom det er svært - jeg ved det godt!
Der er intet i vejen med bondebrød - hvis det er den slags brød din dreng lige nu vil spise, så køb det og lad ham få det. I mange lande spiser man slet ikke rugbrød og han kan få fibre på mange måder :)
Det er rigtig godt, at du tager dine drenge med i køkkenet og lader dem deltage i madlavningen og du må meget gerne købe en "børne-kogebog", med børnevenlige retter, fine billeder og tekster henvendt til børn og så lade især din ældste dreng være med til at bestemme, hvad I skal lave. Så han ser på billederne og vurderer, hvad han har lyst til at spise. At han er med til at lave kartoffelsuppe er jo ikke ensbetydende med at han har lyst til at spise kartoffelsuppe, så det er rigtig vigtigt at du også lader ham komme med forslag til, hvad I kan lave.
Du må også meget gerne tale med ham om, hvorfor man skal spise. Tale til hans alder og hans ...
... forståelse for netop mad og behovet for mad. Når man er 6 år gammel, så vil man naturligt interessere sig for, hvordan kroppen fungerer og du kan sagtens tale med ham om, at maden er brændstof til kroppen - en bil kan ikke køre uden brændstof, en krop kan ikke fungere uden mad. Du kan låne eller købe bøger om emnet. Maaholms forlag har udgivet en serie der hedder "Få det bedre" her er titler som "pas på dig selv", "ren og sund", "brug din krop", og "sund mad" og hvor du netop kan læse og tale med ham om disse vigtige emner.
Hvis han er startet i skole, så tal med hans lærer om, hvorvidt de tager emner som sundhed, mad osv. op i skolen - de vil sandsynligvis komme omkring det, når de/I skal tale med skolesundhedsplejersken :)
Du skal lytte til dine dreng, det er vigtigt. Prøv at lægge mærke til, hvornår de giver udtryk for at være sultne og du må ikke overhøre dette signal - du må ikke sige "I må lige vente lidt, maden er færdig om 20 minutter" - det er vigtigt at de får mad, når de føler sult og når de beder om mad.
Og så er det rigtig vigtigt at det du giver dem, er sund og god mad. De skal ikke have slik, saftevand, kager og lignende, da det fjerner den naturlige sultfornemmelse. De skal have sunde ting og har de brug for noget sødt, så lav en gulerodssalat til dem - de kan begge godt lide gulerødder. Du kan rive gulerod med lidt spidskål (eller springe det over i starten), med lidt æble og så komme lidt rosiner ved eller lidt frisk frugt, evt. dryppe lidt appelsinsaft over ...
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
Det er også vigtigt at du ikke bruger slik eller andre søde sager som belønning for at spise sund mad. Hvis du gør det - f.eks. siger "hvis du spiser dine kartofler, så få du slik bagefter" - så er du med til at inddele mad i klasser - der er det lækre usunde og det kedelige sunde. Og det er en skelnen, der er rigtig svær at komme væk fra, hvis først man har fået den indarbejdet ....
Jeg håber du kan bruge dette videre og at det har givet både lidt ro og også lidt at tænke over :)
Vær opmærksom på at jeg den 15. november om aftenen, holder foredrag i Politikken Plus, i København, netop omkring børn og mad og de problemstillinger du beskriver her.
Rigtig god weekend! Og rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Giv dit barn den bedste start!
Giv dit barn den bedste start med D-vitamindråber og mælkesyrebakterier
Vi ved allesammen, at et barns første leveår har en enorm betydning for barnets udvikling både fysisk og psykisk. Ansvaret er derfor stort, når det kommer til at sørge for, at de kære små får lige præcis det, der ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:
22. oktober 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.
Kære Helen Jeg har en søn på 6½ mdr. Han er en stor dreng, jeg ved ikke...
26. september 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.
Hej Helen Min søn bliver 6 måneder i næste uge og skal derfor opstarte med...
23. september 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.
Mælkeforvirring - komælk til baby
Kære Helen Jeg er altså efterhånden blevet temmelig forvirret over...
23. september 2024 | Kost og ernæring | 9 mdr.
Kære Helen Vi er en mødregruppe med børn i alderen 9-10 måneder, som har...
26. august 2024 | Kost og ernæring | 1 mdr.
Hjælp til at skifte rytme i flaske
Hej igen, Tak for dit meget fine svar på mit sidste brev :-) Det går...
Viden om børn:
Portionsstørrelse børn
Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.
Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...
Proprioceptive sans
Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.
Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.