Svar: Falde i søvn - 2 år, 10 mdr.
25. oktober 2011
Alder:
2 år, 10 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at I har fået jer en lille ugle - et lille B-menneske, som nyder at være vågen og oppe om aftenen. Det er dagens bedste tidspunkt, her har hun det rigtig godt og vil bare gerne snakke, lege, være med, være aktiv ... Men det går naturligvis ikke, når hun også skal op og være frisk om dagen og have overskud til at møde de udfordringer, der kommer der :)
Når man har en pige, med en sen søvnfase som I har, og man så gennem længere tid kommer ind i en rytme, hvor putningen trækker længere og længere ud, så sker det, at jeres datter begynder at forvente, at det er sådan putningen foregår. Hun har altså en erfaring med sig om at det at blive lagt i seng, er forbundet med et meget langt ritual, som faktisk hos jer starter rigtig godt, men hvor hun efterfølgende, ligge længe i sin seng, tumler rundt, kalder osv. før hun så tilsidst falder i søvn. Dette lange ritual er I nødt til at bryde (hvilket I jo også gerne vil - det er jo derfor I skriver) og måden at gøre det på, er ved at putte hende sent.
Mit råd er altså, at I nu prøver at putte jeres datter sent - så sent, at det er det tidspunkt, hvor hun normalt falder i søvn. Hvis hun først sover kl 22, så skal hun ikke puttes før kl 22. Og dette skal I så køre i en periode. Det handler om at give hende en ny erfaring om at når hun bliver lagt i sin seng, så skal hun sove inden for ca 15 minutter. Ritualet skal være som nu, hun skal have godnathistorie osv. og når I går så skal døren stå åben, så hun kan høre at I er der, men hun skal være så træt, at hun naturligt falder i søvn.
Samtidig med at I gøre dette, så vil det være meget vigtigt at I stadig tager hende op om morgenen til samme tid. Og det vil på samme måde være meget vigtigt, at hun ikke sover længere til middag end hun plejer. Det er ikke meningen, at hendes søvn skal dækkes på andre tidspunkter - og det betyder naturligt at hun i nogle dage vil komme i søvnunderskud. Men det er netop dette, som skal gøre at hun så begynder at føle behov for at komme i seng i god tid og netop kunne sove, når hun så puttes.
Stille og roligt skal I så begynde at putte hende lidt tidligere aften for aften, som hun viser sig parat til. Det vil ofte være passede at flytte tidspunktet frem med 15 minutter af gangen, så hun i stedet for at blive puttet kl 22 nu puttes kl 21.45, derefter 21.30, så 21.15 osv. indtil I rammer det tidspunkt, hvor det er passende for hende at falde i søvn inden for rimelig tid - netop fordi hun har samme ritual aften efter aften og har lært (fået erfaring med), at ritualet ikke trækker unødigt ud.
Rigtig meget held og lykke med det projekt :) Fortsat held og lykke med hende, hun lyder til at være en dejlig lille pige! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske