Svar: Pludseligt problemer med aftenputning
25. oktober 2011
Alder:
11 mdr.
Kære frustrerede mor
Det er helt normalt at børn i den alder, hvor de udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt har svært ved at sove, og har svært ved at finde fysisk ro.
Jeres dreng er motorisk rigtig godt igang, han rejser sig ved tingen, kravler og bevæger sig mere og mere rundt på egen hånd - og han øver sig rigtig meget motorisk, har en stor fysik uro, man kan sige at han har en "rastløshed" i kroppen, altså meget svært ved at ligge stille, skal hele tiden være i bevægelse.
Samtidig så oplever han jo verden større og anderledes nu, både fordi han er mere oprejst, men også fordi han bliver ældre og mere og mere bevidst. Det gør at han naturligt har meget at bearbejde, både det at kunne give slip på alle oplevelserne, når han skal sove, sige farvel til dagen er svært, men også når han sover, så drømmer han ekstra meget, fordi oplevelserne bliver bearbejdet, når vi sover.
Der er tale om en periode, men der er flere ting I kan gøre:
- Det vil være en rigtig god idé at I sikrer ham tryptofanholdige fødevarer. Giv ham aftensmad der hovedsageligt består af kylling, kalkun, pasta, brød, fede fisk som laks og makrel, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager. Netop disse fødevarer indeholder tryptofan, som omdannes til serotonin i kroppen og netop serotonin er med til at forbedre vores søvnkvalitet. Giv ham også en godnatgrød som en del af putteritualet, så I også derigennem sikrer jer god mæthed lige inden natten.
- Det vil være en god idé at give ham et bad om aftenen, det at få et bad, får kroppen til at slappe af efter lidt tid og forberede til natten og til at kunne sove.
- Giv ham gerne lidt massage, smør ham ind i lidt creme, så han både mærker jer og også hjælpes til at få ro i kroppen, når I rører ved ham, rører ved hinanden så stimuleres hormonet oxytocin, som gør ham rolig og mere afslappet.
- Luft ud i soveværelset hver dag, så rummet er fyldt med frisk og kølig luft.
- Sørg for at sengetøj er rent og rart at ligge i, vælg en dyne som passer godt til ham, som han kan putte godt med... måske er det snart tid til en større dyne, - en juniordyne :)
- Sørg for en fast rytme hver dag - det er vigtigt at have fast stå op tidspunkt uanset om det er hverdag eller weekend, det er vigtigt at I forsøger at ramme en nogenlunde ens dagsrytme, fordi det påvirker hans indre ur og behov for at skulle sove, når han så puttes.
- Sørg for ikke at få skabt vaner, som I på sigt får svært ved at komme fra. Det kan være at give ham mælk igen og igen, for at få ham til at sove. Eller hvis I begynder at give ham sutte i munden hver gang han taber den osv. Hjælp ham i stedet med fysisk ro, I må gerne sidde der, holde hænderne på ham, vise ham, at I er der og på den måde få ham beroliget, så han kan overgive sig til søvnen og få den søvn, som han har brug for :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske