Svar: Mad i 8 mdr alderen
25. oktober 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Tina
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen kunne nøjes med 3 flasker i døgnet og disse tre flasker vil ofte ligge inden middags, aften og sen aften (eller i løbet af natten) eller de kan ligge aften, sen aften og tidlig morgen og forsvinder således helt i løbet af dagen ...
Hos jer lyder det som om, at de tre flasker vil ligge rigtig godt inden middagslur, aften og sen aften ... det kan i hvert fald være et forsøg værd :)
Derudover skal jeres dreng med den alder han har nu, have mere rigtig mad, familiemad. I skal i princippet spise det samme og han må meget gerne få helt almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, fiskefrikadeller, farsbrød osv. Jo mere variation jo bedre.
Det vil på samme måde være rigtig godt at I giver ham små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, meget gerne fiskepålæg og så skal han have grød og mos ved siden af. Det er naturligt stadig rigtig svært for ham at spise selv og det er meget svært at hånd-øje-mund koordinere og får at sikre ham næring nok, skal han stadig have masser af skemad også.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Sen morgen/formidag 8.30-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden og også gerne lidt frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur uden at få flaske (mellemmåltidet erstatter flasken)
Frokost 11.30-12: rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 15-16: En ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion flerkornsgrød med frugtmos eller måske lidt tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller frugtmos. Vand af kop
Aften : Udgangspunktet er jeres mad, almindelige børnevenlige retter, det kan være pasta med kødsovs, kartoffelmos med millionbøf, laks fra ovnen, frikadeller eller lignende. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød som del af putteritualet
Flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Flaske gives igen
Hvis du øger din drengs indtag af mad, så han spiser mere og mere rigtig mad, får mere mad i stykker, grovere mad der mætter mere, suppleres med godnatgrød osv. som beskrevet i planen, så skulle han meget gerne også begynde at sove bedre om natten. Det vil være rigtig fint med de 3 flasker og du må her så vurdere, om de skal ligge aften og sen aften - hvis han vågner af sig selv kl 23.30 og søger flaske der, så må du gerne give den der. Sover han godt oven på både aftensmad og godnatgrød og derfor først vågner senere på natten så får han bare flasken der :)
Læs også gerne min nyeste bog "Helens bog om børn og mad", hvori du finder dagsplaner og idéer til opskrifter fra nu og de næste måneder frem - helt til han er 18 måneder gammel :)
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du er hjulpet videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske