Svar: Utrolig dårlig søvn efter vuggestuestart
26. oktober 2011
Alder:
10 mdr.
Kære bekymrede og trætte forældre
Det er en meget stor omvæltning for et lille barn at starte i vuggestue - alt er nyt og han bombarderes med indtryk og stimuli hele dagen igennem.
Man har lavet undersøgelser i udlandet, som viser at børns indhold af stresshormon er stærkt forhøjet i den periode, hvor de køres ind i institution og faktisk holder det sig højt de første måneder efter indkøring ... Jeres dreng er udsat for stress og derfor er det netop super vigtigt, at du hjemme søger for at give ham ro, tryghed, sørge for regelmæssighed osv. så der ikke sker en masse nyt derhjemme også. Det han har brug for, er at mærke at alt er stille, roligt, trygt hjemme og at han der kan slappe af og koble fra, som han har brug for.
Han er stadig så lille at han ikke kan spørge for sig, hvis han er i tvivl om noget. Han er nødt til at følge med i de ting der sker og det bruger han naturligt en masse energi på. Han er også stadig så lille, at han simpelthen ikke forstår, hvad der sker, når I går - han ved ikke hvor I går hen og når han ikke kan se jer, så føler han sig forladt og alene. Og så har han heller ingen fornemmelse for tid - han aner ikke om I kommer igen om 5 minutter eller om 5 timer.
Så vil I måske spørge "hvorfor bliver han så overrumplet af det hele nu?" og det gør han, fordi det nu går op for ham at det er her hverdag. Det er ikke bare noget nyt og spændende, det er ikke bare en ny spændende verden der åbner sig for ham, det er noget han skal hver dag og det er ikke kun sjov - det er hårdt arbejde. De første uger er han sandsynligvis blevet helt overrumplet at alt det nye og spændende, men nu er det hverdag. Nye lyde, nye lugte, stemmer, høje lyde, børn der græder, voksne der kommer og går, nye rutiner, nye vaner - alt er nyt og det skal han forholde sig til.
Så I er nødt til at give ham tid til at reagere og netop give ham masser af nærhed og tryghed derhjemme - også selvom det betyder at I lige nu sover i samme rum, netop så han kan mærke at du stadig er der, at du ikke har forladt ham for evigt. Netop når hans mor eller forældre depot bliver fyldt op, så har han noget at tære af, når I tager af sted og afleverer ham om morgenen, når han skal undvære jer om dagen. Men når I er hjemme igen, skal depotet fyldes ekstra godt op igen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske