Svar: Fortsat aften- og natteroderi
27. oktober 2011
Alder:
9 mdr.
Kære søvnmanglende forældre
Casper må gerne få tre flasker i døgnet og de tre flasker kan sagtens ligge aften, sen aften og tidlig morgen - altså kl 19, 23 og 04 som er tilfældet hos jer. Der er masser af børn, som trives godt med at flaskerne ligger sådan ...
Det er stadig vigtigt at han ikke falder i søvn med flasken i munden, men lige registrerer, at falde i søvn uden denne afhængighed. Der er dog også andre ting der spiller ind hos jer - og det er hans alder og den udvikling han lige nu går igennem.
Casper er i separationsfasen. Det betyder at han både fysisk og mentalt øver sig i at adskille sig fra jer. Han er måske begyndt at kravle og udforske verden på en ny måde, det betyder at han ikke længere sidder helt så meget på skødet, han har ikke samme fysiske kontakt som tidligere, putter og kæler ikke så meget mere i løbet af dagen, som han gjorde før. Den motoriske uro betyder at han øver sig i at kravle, - også når han sover, og det betyder også at han har meget svært ved at finde fysisk ro. Han får sig lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra. Han får sparket dynen af sig, selvom han egentlig gerne vil have den på, han her en stor uro, en rastløshed i sin krop og rigtigt svært ved at lade roen komme over sig.
Samtidig er han begyndt i vuggestue og skal mentalt også finde ud af at være adskilt fra jer om dagen. Han er stadig så lille at han ikke ved at I er der, når han ikke kan se jer. Når I er ude af syne føler han sig forladt og alene. Han ved ikke at I er lige inde på den anden side af væggen, når han er lagt i seng. Han er også så lille at han ikke kan forholde sig til tid. Han ved ikke om I kommer igen om 5 minutter eller om 5 timer. Han har brug for at se jer og mærke jer, for at føle sig tryg.
Netop behovet for nærhed viser sig ofte om aftenen. Her hvor roen skal falde over ham, hvor han skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger han ekstra fysisk kontakt. Derfor er det rigtig vigtigt at man i denne periode sætter sig hos barnet, sørger for at give den kontakt og nærhed som han viser behov for, det der skal til for at han trygt og roligt kan lægge sig til at sove.
Nogle børn har brug for lidt tid om aftenen, tid hvor de lige får lov til at tumle rundt i sengen, triller om på maven og tilsidst falder i søvn der. De kan godt have brug for lidt tid alene, hvor man ikke skal røre ved dem eller tale for meget til dem, men bare lade dem finde roen selv. Andre gange skal man skal man være der ret hurtigt, hjælpe med at blive lagt ned igen og få ham videre i søvnen.
Så når jeres dreng har svært ved at overgive sig til søvnen om aftenen og når han vågner om natten, ligger uroligt, småklynker, græder, virker irriteret, har brug for stillingsskift, beroligende hænder osv. så hænger det sammen med den alder og den udvikling han lige nu går igennem.
Det er meget vigtigt at I lytter til ham og forsøger at finde ud af når han græder, hvorfor han græder og så vurdere, hvordan I skal handle.
Hvis han græder fordi han er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn, så vil det være godt at lade ham ligge, holde hænderne på ham og berolige ham, så han falder i søvn. Men andre gange græder han fordi han er utryg og føler sig forladt og så er det vigtigt at tage ham op, give ham fysisk kontakt og nærhed og først prøve at putte ham igen, når roen er faldet over ham og han atter virker parat.
Det er som udgangspunkt en god idé at han falder i søvn, der hvor I gerne vil have ham til at sove. Hvis han falder i søvn et andet sted end i sin seng og I så senere flytter ham over i sengen, så risikerer I at han vågner og pludselig oplever at ligge et andet sted, at være væk fra mors og fars favn og det giver yderligere utryghed.
Når han vågner igen og igen om aftenen, så er det sandsynligvis fordi han har brug for at se jer, han har brug for at mærke og vide, at I stadig er der. Men det er ikke sikkert, at han har brug for at I rører ved ham, måske skal I bare sige "ssshh-ssshh" elller lignende, så han lige kan høre at I er der. Lige lægge dynen om ham, men ikke snakke eller kærtegne for meget, - fordi han jo faktisk gerne vil sove og føler behov for at sove, men også bare lige har brug for at mærke, at I er der - ikke fordi I skal være aktive, bare for at fornemme at alt er okay, jeg kan trygt sove videre ...
Der er forskel på om han ligger og småklynker, tumler rundt, virker urolig og halvt sovende end om han rejser sig ved tremmerne, strækker armene op, græder og tydeligt viser "tag mig op, gå ikke fra mig". Hvis han er meget ked af det og tydeligt har brug for jer, så skal i naturligvis være der - men prøv at vurdere hvad behovet egentlig er - måske har han brug for at I nogle gange trækker tiden en lille smule og lige giver ham mulighed for at tumle rundt selv, lægge sig om på maven og så sove videre der ...
Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går. Men modsat, skal man også respektere, hvis barnet nogle gange har brug for at tumle rundt lidt selv, for derefter at kunne falde i søvn ... Det er svært at vurdere, jeg ved det godt :)
I løbet af dagen vil det være rigtig godt, hvis I kan 'træne' lidt uafhængighed med ham, forstået på den måde at det kan være godt at lære ham at I er der, selvom han ikke kan se jer. Det kan han lære ved at I f.eks. leger borte-tit eller gemmeleg og det vil gøre det lettere for ham også på sigt bedre at kunne falde i søvn selv... Men igen det er en balance, for lige nu er der jo masser af træning bare i det, at han jo er i vuggestue og derfor adskilt fra jer i dagtimerne. Så prøv også at giv ham ekstra meget fysisk kontakt og nærhed, når I er hjemme, så hans "forældre-depot" bliver fyldt ekstra godt op i de vågne perioder :)
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, - tilsidst vil jeg lige sige, at I jo også kan overveje om han kan være syg, have ondt eller lignende - måske er der lidt ørepine eller andet inde over, som gør at han har så svært ved at sove ...
Fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske