Svar: Skal hun trækkes fra kl. 13 til kl. 17?
27. oktober 2011
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Det vil være for mange timer, for din datter, hvis hun skal være vågen fra kl 13 til kl 17 - det bliver en eftermiddag fyldt med gråd og det har ingen af jer godt af. Det vil være rigtig godt, hvis hun kunne sove 3 lure dagligt og gerne med en middagslur af en vis længde ...
For at opnå en god middagslur, så vil det ofte være nødvendigt at se på hele dagens rytme, som du også har læst. Det vil sige at I skal have et fast stå op tidspunkt og et fast puttetidspunkt morgen og aften. Det betyder også at det er en rigtig god idé, at du nu forsøger med lidt mere faste tider for spisning, leg og aktivitet og det vil i denne plan, være rigtig godt, hvis din datter får mælk inden hver lur.
Vores døgn er inddelt i søvnfaser og vågenhedsfaser. Det vil sige perioder hvor hun sover og perioder hvor hun er vågen. En søvnfase betyder egentlig bare den periode som starter, når hun er træt og falder i søvn, og varer til hun spontant vågner op, fordi hun ikke har behov for at sove mere. Men med den alder hun har, så begynder hendes søvn at indeholde flere faser, hvor hun sover lettere og sover dybere og det kan være nødvendigt at hjælpe hende med at sove videre, så hun ikke vågner op for hurtigt.
Vi en cirkadisk rytme, det vil sige et indre ur. Den cirkadiske rytme styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt, hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv. Hos voksne kører den cirkadiske rytme mere stabilt end hos børn og det er en god idé at du hjælper din datters rytme lidt på vej.
Lys har stor betydning for vores cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid.
Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme hvornår vi er vågne.
Mad vi spiser, visse måltider hører bestemte tidspunkter til samtidig med at mad er vigtigt i forhold til at vi føler os mætte og trætte. Det hele hænger sammen.
Det betyder også at tiden arbejder lidt for jer, for i takt med at lillepigen begynder at kunne spise mere skemad, så vil der naturligt også komme en anden rytme og samtidig vil den mad du giver hende, også have betydning for hendes søvn.
Det kan være en god idé at du vælger at trille hende en tur i barnevognen i en periode, simpelthen for at holde hende sovende midt på dagen og på den måde få påvirket det indre ur, til netop at behøve en lidt længere middagslur der. Så hun altså ikke får lov til at vågne efter kun 45 minutter.
En anden måde at få hende til at sove videre på kan også være at du lægger dig med hende i dobbeltseng og giver hende mælk der, og putter dig med hende. Nedrullede gardiner, mørkt og køligt rum sammen med dig og din nærhed kan påvirke hendes indre ur og hjælpe hende til at sove længere. Du kan med det samme reagerer, når hun sover let og viser tegn til at ville vågne - evt. give lidt ekstra mælk og få hende videre i søvnen eller "bare" ved netop at være der, putte med hende osv.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes/flaske og sover videre
Morgen 8: Tilbydes evt. lidt morgengrød - max ½ dl. evt lidt frugtmos som topping og vand af kop
Ammes /flaske og puttes til formiddagslur ca 9.30, sover her måske 1 time
Frokost 11.30: Grød eller grøntsagsmos - igen max ½ dl. og vand af kop.
Ammes / flaske og puttes til middagslur ca kl 12.30-13 og hjælpes her videre i søvnen ved at du triller hende en lang tur i barnevognen eller lægger dig med hende i soveværelset.
Eftermiddag 16-17: Ammes / flaske og sover herefter dagens 3 lur som ofte er den korteste lur, måske kun på ½ time.
Aften 18: Grøntsagsmos, igen max ½ dl. og vand af kop.
Ammes / flaske og puttes til natten ca 19.30 - tidspunktet variere efter hvor lang og hvor sent dagens 3. lur ligger
Sen aften 23-24: Ammes / flaske og sover videre
Midt nat 03: Evt. ammes / flaske - mange børn er 6 måneder før de kan undvære mælk midt nat ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske