Svar: Virker bange om natten
28. oktober 2011
Alder:
9 mdr.
Kære MEs mor
Tak for dit brev og velkommen til - og tak for dine pæne ord til mig, dejligt at høre, at du har kunne bruge nogle af de svar, som jeg har givet til andre :)
Der kan være flere ting der spiller ind hos jer, og jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig :)
For det første er der MEs alder og udvikling lige nu. Han er i separationsfasen og netop det at han er begyndt at kravle gør, at han lige nu øver sig i at bevæge sig lidt fysisk væk fra dig. At han udforsker verden mere og mere på egen hånd. Fra at have siddet på skødet, til at sidde på gulvet ved dine fødder, til at sidde et par meter fra dig, - så øver han sig nu i at bevæge sig længere og længere væk. Han vender sig, kigger på dig, skal lige sikre sig at du er der. Han kravler måske hen til dig, skal lige have et kram og mærke dig, tankes op med lidt nærhed og så tør han atter bevæge sig ud i verden på egen hånd.
I denne periode, hvor han øver sin selvstændighed og vender sig mere og mere mod verden på egen hånd, vil han naturligt også blive lidt mere klyngene og vil virke mere "morsyg". Han vil sandsynligvis helst være på din favn når I er nogle steder, når I møder fremmede. Det er for børn i denne alder ofte meget grænseoverskridende, hvis gæster eller andre kigger meget på dem eller henvender sig direkte til dem - barnet har brug for at studere på afstand, finde ud af at vedkommende ikke er farlig. Barnet har brug for at studere, hvordan virker mor, tager hun det roligt .. okay, så kan jeg også tage det roligt.
Derfor vil børn der gennemgår denne udvikling ofte også søge bryst eller flaske lidt ekstra og de vil ofte også søge ekstra fysisk kontakt når de skal sove.
Det at jeres dreng nu øver sig motorisk, lægger sig op i kravlestilling, rokker frem og tilbage, vender og drejer sig, rejser sig ved tingene osv. det øver han hele tiden. Både dag, aften og også om natten, når han sover. Han får sig meget nemt lagt sig i kravlestilling og vil, netop fordi han gør det halvtsovende, have behov for at blive lagt rigtigt igen. Børn laver også det man kalder "headbanging" hvor han gentagende gange kan findes liggende i kravlestilling og slå hovedet ind i gavlen på sengen. Natlig uro, med stor motorisk uro, hører således alderen til ...
Det at han oplever flere ting i løbet af dagen, betyder også at han nu begynder at drømme mere og han har en alder lige nu, hvor hans søvn også i sammensætning minder mere og mere om måden du selv sover på, når du sover. Han begynder at have flere perioder med let søvn og dyb søvn og begynder også at have flere perioder med drømme søvn. Og alt hvad han oplever om dagen skal netop bearbejdes i søvne, netop når han drømmer. Det betyder at hans drømmeaktivitet lige nu er stor og han kan godt græde, småklynge, ligge og virre med hovedet osv. som natten, men faktisk gøre det mere eller mindre i søvnen - simpelthen fordi han drømmer.
Det bedste du kan gøre her vil ofte være at forsøge at hjælpe ham videre i søvnen hvor han er. Ikke tage ham for meget op, ikke begynde at give ekstra mælk, ikke begynde at putte sutten i munden på ham hele tiden - men med dine hænder, din ro, hjælpe ham til fysisk og mental ro, hjælpe ham til at sove videre.
Det kan nogle gange hjælpe at tage tremmesengen ind i soveværelset og fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengen sammen med din seng. På den måde kan din dreng stadig sove i sin egen seng og du kan så samtidig ligge ved siden af ham, lægge hænderne over på ham, berolige og betrygge og dermed hjælpe ham videre i søvnen med det samme, uden at han når at vågne for meget op og uden at han når at blive for ulykkelig.
Noget andet der også spiller ind er hans rytme i løbet af dagen og det vil være rigtig godt at han har et fast stå op tidspunkt og også puttes til nogenlunde samme tid om aftenen. Det er vigtigt at han får mange små måltider hele dagen igennem og det kan være en rigtig god idé at indføre en godnatgrød som en del af hans putteritual nu. Måden han spiser, sover på og er aktiv på i løbet af dagen, påvirker også hans putning og nattesøvn.
Det vil normalt være relevant med 3 flasker i døgnet, når barnet er 9 måneder og i 10 måneders alderen kan så skrues ned til 2 flasker. De tre flasker ligger ofte hensigtmæssigt inden middagslur, aften og sen aften (eller en gang i løbet af natten). Du kan godt prøve at give flasken aften og sen aften, for at se om han så derefter vil sove roligere - du kan også vælge at lade ham få flaske som nu og de to flasker I så bibeholder i 10 måneders alderen kan så være flasken kl 19.30 og igen kl 05 ...
Og så skal du naturligvis også sikre dig at han ikke har ondt. Det kunne være ondt på grund af tænder, eller ondt i ørerne.
Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske