Svar: Morgenamning forsættelse....
28. oktober 2011
Alder:
11 mdr.
Kære Ann
Du kan elevere hovedgærdet i din datters seng, så hun ikke ligger helt fladt, når hun får en flaske i sengen. Du kan gøre dette ved at komme en lille pude eller lignende ind under hendes madras i hovedenden, så hele madrassen løftes op. Hun er for lille til at sove med hovedpude.
Hvis hovedgærdet er eleveret, så forebygger du for det første tilbageløb af mælk til mellemøret. Men derudover så hjælper du også din datter til bedre at kunne komme af med en evt. bøvs, hvis hun har brug for det. De fleste børn vil, som du også har læst, godt kunne komme af med en bøvs imens de sover. Hun vil sandsynligvis bare bøvse, dreje hovedet lidt , måske gylpe en lille smule og så derefter sove videre. Hvis hun generes af en evt. bøvs, vil hun sandsynligvis græde og du kan så tage hende op lade hende komme af med luften og så putte hende igen derefter ...
Men ellers er det jo ikke meningen at hendes antal af flasker skal sættes op ... det er meningen at hun stille og roligt skal trappe ud af flaskerne og i stedet kan det derfor være en god idé at give hende en godnatgrød og så en flaske inden hun skal sove. Sen aften må hun dog godt få en flaske mere - men så skal hun i princippet heller ikke have mere flaske (eller bryst). Når man er 10-12 måneder gammel vil to flasker eller to amninger i døgnet være passende ...
Du kunne prøve at flytte rundt på amning og flaske om aftenen - så I bibeholder putteritualet som I har det nu med karbad og godnatgrød, godnatsang og evt. amning og så putte hende med flaske i sengen ... Så hun ikke oplever det store skift der lige nu er mellem at være i favn og komme i seng. Du kunne også overveje om hun skal starte i sin seng allerede, når hun får godnatsang, så hun ligger i sengen og slapper af og så tiden i jeres favn bliver kortere og kortere ... :)
Det kan også godt tænkes at I skal prøve at putte hende lidt senere - kl 19 er nok lige tidligt nok, hvis hun sover to gode lure i løbet af dagen og det lyder sådan .. Det kunne godt være mere passende, at hun blev puttet kl ca 19.30-20 i stedet, og så var mere parat ...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske