Svar: Vores pige på 7 mdr. vil ikke spise
29. oktober 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Mor
Det er rigtig vigtigt at du ikke giver din datter flaske, når hun afviser grød - hun får på den måde alt for meget mælk i løbet af dagen og derfor naturligt ikke behov for skemad.
Hun har brug for fire flasker dagligt nu - og flaskerne formiddag og eftermiddag bør fjernes, netop for at give plads til mere rigtig mad ... :)
Jeg vil også anbefale dig, at du giver din datter frugt i hånden, ristede rugbrødsbjælker, agurkeringe og lignende og at du starter hvert skemåltid med at give hende noget at gumle på selv. Det at sutte på noget, sætter gang i enzymerne i spyttet og sætter gang i maven og dermd lysten til at spise - hun bliver opmærksom på at det er spisetid nu :)
Og så er det, som du også selv er inde på, en rigtig god idé at I giver jeres datter mad før I selv spiser, så du nu hjælper hende med at holde koncentrationen omkring det at spise. Sæt hende i den høje stol foran dig, hold skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden, fang hendes opmærksomhed og brug din mimik og dine lyde. Hun skal spejle sig i dit ansigt, så lad være med at lægge bånd på dig selv, men prøv at åbne munden, så hun også gør det og så ind med skeen. "Hej skatterpige, mmm, mam mam mam, mmm dejligt mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm.
Når hun bliver fanget af noget, så vis hende at du hører det, giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja der var lige en bil uden på vejen, brr sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om, nemligt at spise.
Du skal ikke have fokus på, hvor meget hun spiser - det er lige meget om hun kun spiser et par skefulde, det er bedre end ingenting. Det der er vigtigt er, at du får en fast rytme omkring det at spise, at hun får mad i hånden først, at du hjælper hende med at holde fokus, at hun på den måde bliver opmærksom og får fornemmelsen for mad og det at spise. Hvis hun får et par skefulde, lidt brødskorper eller lignende i hånden og så får en god oplevelser og rutine omkring det at spise, så er I godt på vej. Og så skal mælken skæres ned i dagtimerne ...
En plan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Morgen 06-07: Flaske og sover evt. lidt videre og ellers starter dagen her
Formiddag 9-9.30: Frisk frugt i hånden og du følger efter med grød med frugtmos som topping, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske først
Frokost 11.30-12: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet mos, det kan også være mos du køber på glas eller frost. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 15.30: Får igen frisk frugt i hånden at sutte på og du følger så efter med lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop.
Hun skal ikke længere have flaske om eftermiddagen her - og powernappen kan evt. springes over - modsat, hvis hun er stået meget tidligt op fra middagslur, må hun gerne sove en lille lur her :)
Aften 18: Starter igen med lidt agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Udgangspunktet er mere og mere jeres mad. Men hun spiser først og så spiser I bagefter, netop for at holde hendes koncentration. Tilbydes kogte stykker blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende - hvad I nu spiser, når I så bagefter spiser jeres mad. Her sidder hun igen og gumler på noget selv, så I spiser sammen. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 19.30
Sen aften 23-24: Flaske - som gives mere eller mindre i søvne. Hun har brug for at få flasken her, og det er vigtigt at fjerne mælken om dagen for at give plads til anden mad og så sikre mælken sen aften ...
Du skal naturligvis sikre dig at hun ikke er syg, ikke har ondt for tænder eller andet, som kan gøre at hun ikke har lyst til at spise. Smerter kan gøre hende ekstra klyngende og glad for mor og kan gøre at hun afviser mad ...
Vær også opmærksom på at hun ikke må have forstoppelse - det er vigtigt at hendes mave fungerer - hvis hun har hård mave, så kan det også nedsætte lysten til skemad og faktisk også nedsætte lysten til flaske ...
Og så lad også far forsøge at give mad om aftenen, imens du evt. laver noget andet, så det ikke er dig der prøver an hele tiden ... :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske