Svar: Besværlig middagslur
29. oktober 2011
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære tvillingemor
Du skriver at dine børn i vuggestuen lægger sig til at sove kl 12 uden problemer, men at I har problemer hjemme, når I prøver at putte dem kl 13 og at der ofte går 1 time inden de sover ...
Måske skulle I prøve at stå lidt tidligere op, de dage, hvor I alle er hjemme og så lave noget meget aktivt om formiddagen, så de føler en naturlig træthed, når de så endelig puttes til deres middagslur .. Det vil være rigtig godt at hjælpe dem med at bruge sig selv motorisk og mentalt, så de virkelig føler behov for at slappe af, når de bliver lagt. Det kunne være at tage en tur på legeplads, hvor de kan gynge, hoppe, gå på kanter og øve balance, vippe, rutshe osv. så de motorisk bliver rigtig godt udfordret. Det kan også være at køre på scooter, cykel eller lignende, sparke til bold i haven, hoppe på trampolin eller hvad I nu kan finde på og hvad mulighed der er, hvor I bor :)
Gå ned til vandet - jeg kan regne ud at du bor tæt på stranden og det giver naturlig træthed at være ved vandet, grave i sandet, løfte tangen og kikke hvad der er under, lade sig blæse igennem og mærke vinden i ansigtet ... :)
Du kunne også overveje at lade dem tumle rundt - evt. putte dem lidt før og så lade dem hygge sig med at pludre, snakke osv. Så de får "talt og tumlet færdig" og derefter så er klar til at sove. Nogle gange kan det hjælpe at købe en CD med en børnehistorie der bliver læst højt og så lade dem ligge og lytte til det. Så ligger de stille i deres seng og slapper af og kan ende med at falde i søvn ... Det virker faktisk nogle gange og giver netop den ro, man behøver ... Når jeg normalt er lidt varsom med at give dette råd, så er det fordi nogle børn ligger og holder sig vågne for at høre slutningen af historien og så kan de ikke sove, når de så skal - men det behøver ikke være sådan, nogle børn falder netop i søvn af at høre en historie oplæst af en anden en forældrene og her kan indtalte børnebøger være meget gode .. :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske