Brev:
Spisesituationen og mad - 11 mdr.
1. november 2011
Alder:
11 mdr.
Spisesituationen og mad - 11 mdr.
Hej Helen.
Jeg er så frustreret og har brug for gode råd fra dig ang. mad og spisesituationen.
Min lille pige har altid været svær at få at spise og det er utrolig frustrerende. Når hun spiser rigtig meget, svarer det til ca 1 dl mos/grød, men oftest er det mindre.
Måltidet foregår ofte ved, at hun i starten drejer hovedet væk fra maden - uden at prøve først. Så skal vi lokke den første mundfuld i hende og så vil hun nogle gange godt spise efterfølgende. Men ofte bliver det kun til få bidder eller skefulde før hun er færdig. Der tager hun maden og smider den på gulvet, råber og skælder ud. Hun er generelt en meget højrøstet lille dame! Hun vil dog tit drikke vand/mælk.
Oftest er den eneste måde, vi kan få hende til at spise noget, at vi sidder og underholder hende imens med en snurretop, legetøj eller andet. Så glemmer hun det lidt og åbner bare munden. Sådan kan jeg huske den store også var omkring 1 års alderen, og det går over heldigvis. Men måltiderne er selvfølgelig ikke specielt hyggelige, for det hele kommer jo til at handle om hende. Oftest er det mig, der mader hende og så får jeg slet ikke spist noget, før hun er færdig. Indimellem får hun selv lov til at spise med ske og gaffel, men det kræver lige så meget opmærksomhed omkring hende, for at undgå at hendes tallerken havner på gulvet.
Der er nogle "almindelige" ting som hun slet ikke gider eller ikke kan lide. Hun vil ikke have havregryn eller havregrød, og hun gider ikke rugbrød eller andet brød. Alt brød kommer ud igen lige så snart vi prøver, og det er det samme i vuggestuen. Det giver nogle udfordringer i forhold til madpakken i vuggestuen, hvor hun mest spiser middagsrester, som de varmer op, og så frugt eller frugtmos. Hun er glad for at sidde og gumle på et stykke frugt, men det giver bare ikke så meget.
Hun har en yndlings ret som hun er glad for, det er en pulver risblanding med grøntsager (til 4 mdr) som vi så bruger i nødstilfælde, hvor hun slet ikke vil spise andet. Så kan hun spise en stor portion på ca 1 dl.
Hun har dog taget mere på her den sidste tid og vejer nu ca 9 kg og er ca 80 cm. Man kan tydeligt se at hun nu har fået lidt runde kinder og lår :-) Men jeg tror det nok mest skyldes de to flasker med MME, som hun får i døgnet. Det har hun fået i ca 2 mdr siden jeg nedtrappede amning. En til aften og en omkring midnat ialt ca 3-400 ml. I øvrigt er jeg ved at stoppe amning, hvor hun er blevet ammet hver anden dag i den sidste uge, og nu tror jeg det er slut.
For at spørge lidt konkret, skal vi så skælde ud når hun smider maden på gulvet? Er i tvivl om hun forstår det. Betyder det bare, hun ikke er sulten eller skal vi prøve at "nøde hende" som vi plejer? Hvad tænker du, når du læser om spisningen? Gode råd omkring hvordan vi serverer maden for hende?
Venlig hilsen
mor til en viljestærk lille dame