Svar: Vinduer og børnesikring
27. juli 2004
Alder:
15 mdr.
Kære Malene
Hjemmet er et farligt sted at opholde sig! I hvert fald hvis man er en lille nysgerrig dreng. Det er derfor en rigtig god idé at tænke på sikkerheden.
Det første du skal gøre er at lade være med at stille borde og stole foran vinduerne. Det indbyder til at din dreng kravler op på den og risikerer at falde ud af et åbent vindue.
I de fleste større børneudstyrs forretninger isenkræmmere osv. kan man købe vinduessikringer. De skal fastgøres i karmen og karmen må ikke være rådden eller flækket. Mærk om sikringen sidder fast ved at trække i den. Tjek af og til om sikringen stadig sidder fast. Sikringer af wiretypen skal du tjekke for synlige brud.
Umiddelbart så lyder en åbning på 30 cm af meget. Der kan din søn sagtens få hovedet igennem og får han så vægten med, så falder han.
Jeg synes derfor det vil være en god ide at købe de speceille børnsikringer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske