Svar: Jeg er irriteret over måltiderne
24. juli 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Janni
Jamen dog. Ved du hvad, vi kan jo alle samme køre lidt sur i det hele en gang imellem. Det gør os jo ikke til dårlige mødre, det hører jo bare med til at være menneske:o)
Der er nogle børn som kører lidt sur i skemaden i 7 mdr´s alderen og det hænger tit sammen med at de gerne selv vil deltage mere i måltidet. Jeg synes derfor I skal prøve at lade ham få noget lidt grovere kost. Det kan være et stykke kogt gulerod, som han kan sidde med i hånden, lidt brød i hånden osv. for at han selv deltager.
Nogle børn vil faktisk også i 7 mdr´s alderen kunne begynde at spise med en gaffel. I skal naturligvis hjælpe ham med at få maden på gaflen, men se om han langsomt kan få gaflen ført til munden.
Du skriver ikke hvor meget mere end 7 mdr han er og jeg ved jo ikke hvor motorisk han er med, men jeg synes umiddelbart at det er et forsøg værd.
Du må gerne tilbyde ham en lille portion A38 med frugtmos om eftermiddag. Men med den alder han har skal hovedindtaget af mælk fortsat være modermælk eller erstatning og han må gerne få 3/4 liter mælk dagligt.
Du kan jo også øge ham i måltider, således at han får 2 grødmåltider og to måltider grøntsagsmos. Når han får grøntsagmos, så kan du jo prøve at lade nogle af grøntsagerne være i stykker, så han selv kan være lidt med, selv om han også får lidt med ske.
Når din søn er 8 mdr, så er hans tyggefunktion så god at du så småt kan begynde med små bløde rugbrødshapsere, lidt yoghurt med drys, ris, pastaskruer osv. Der sker altså rigtig mange ting og din søn begynder at kunne spise mere som dig. Tiden vil derfor arbejde for jer begge.
Fortsat held og lykke med ham og god ferie også til far:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske