Svar: Brystbetændelse,- hvad gør jeg?
25. juli 2004
Alder:
0 mdr.
Kære Sabina
Tillykke med den lille pige:o)
Din beskrivelse lyder som om der kunne være tale om brystbetændelse, har du også influenza lignende symptomer feber, kulderystelser osv?
Der findes to former for brystbetændelse. Hvis kvinden har ømme områder i brystet, røde plamager, svært ved at få mælken til at løbe, påvirket almen tilstand med feber og utilpashed, så er der sjældent tale om en bakteriel infektion. Derimod taler man om en inflammation, hvor vævet omkring mælkegangene hæver, så mælken har svært ved at komme forbi.
Man kan også få en brystbetændelse, som er bakteriel betinget. Det vil sige at moderen f.eks. har hul på sine brystvorter og der derigennem har været indgangsport for bakterier. Den bakterielle brystbetændelse skal behandles med antibiotika.
Fælles for begge former gælder at amning er meget vigtigt. Barnet er den bedste til at sutte og få tømt brystet ordentligt, så man fraråder ikke amning tværtimod.
Den bedste til at arbejde med dit bryst er din datter. Alt efter hvor knuden sidder i brystet, kan du bruge forskellige ammestillinger, der vil hjælpe hende til at "tømme" brystet bedre. Hvis knuden sidder ved kavalergangen, så bruger du den traditionelle stilling, hvis knuden sidder på undersiden af brystet, så ligger du dig ned og ammer og hvis knuden sidder på ydersiden af brystet, altså under armen, så lægger du din datter til i tvillingestilling.
Derudover så sørger du for at dit bryst er varmt, før du lægger hende til. Kulde får karrene til at trække sig sammen og mælken har sværere ved at løbe. Du kan evt. stryge en stofble varm og ligge den på brystet før amning.
Det kan også være en god idé at massere brystet lidt, men det er meget vigtigt at du ikke masserer hårdt, som var det myoser! Det skal være bløde bevægelser, gerne cirkelbevægelser og med et par fingre - rundt og rundt og rundt. Når du har fået blødt op i det, så hjælper du mælken ned og ud ved med lette tryk at massere ned mod vorten. Det kan være en god idé at bruge lidt olie eller creme på brystet. Og derudover så er det en oplagt opgave for far!
Sørg for at holde dig varm. Brug hjemmesko, undgå kolde fødder, træk og undgå at stå med hænderne under koldt vand. F.eks. når der skal skrælles kartofler og lignende. Brug ekstra store uldindlæg, gerne med silke på den ene side. Silke har den fordel at det ikke hænger fast i vorten, som f.eks. papirsindlæg gør. Det er vigtigt at holde vorten hel.
Hvis du fortsat har symptomer og ovenstående ikke hjælper dig til bedring, må du forbi lægen og starte antibiotisk behandling. Selvom du får penicillin skal du stadigvæk fortsætte med de råd jeg har givet dig her.
Da din datter ikke er særlig gammel kan du også tage forbi hospitalet, hvor du har født. Her er jo personale døgnet rundt som kan hjælpe dig. Og hvis det er en brystbetændelse du har, så er det også vigtigt at få taget det i opløbet.
Rigtig mange gange held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske