Svar: D-vitamin i et solrigt land
27. juli 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Anne-Mette
D-vitamin får vi gennem dannelse af D3 i huden ved ultraviolet bestråling fra dagslyset. Det behøver ikke være direkte sollys, men udendørs eksponering af ansigt, arme og ben er til strækkeligt til at give et væsentligt bidrag til D-vitamin behovet. Dette gælder også for børn.
Da vi i Danmark ikke har meget sollys og da små børn sjældent bliver udsat for meget lys (især i vintermånederne), samtidig med at overgangskosten ikke er nok til at dække behovet, så anbefaler Sundhedsstyrelsen i Danmark at man giver D-vitamin. Man anbefaler også at børn med mørk hud får D-vitamin op til 2 års alderen, da disse børn skal udsættes for dagslys i længere tid, for at opnå samme syntese af D3.
Hvis I opholder jer meget ude og solen skinder fra en skyfri himmel hver dag (jeg har desværre aldrig være på New Zealand), så burde din datter kunne få D-vitamin igennem sollyset som dn sundhedsplejerske har sagt. Derudover vil det være rigtig godt hvis du kune give hende fede fisk og torskerog, da dette er vigtige kilder til D-vitamin.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske