Svar: Søvn hos 7 uger gammel pige
25. juli 2004
Alder:
1 mdr.
Kære Mari-Louise Melchior
Din datter er stadig så lille at hun har behov for tryghed, at føle sig omsluttet og det er bestemt ikke alle børn der i en alder af 7 uger kan lægges til at sove for sig selv.
Mange børn sover godt, når de får lov til at sidde i en skråstol, som du beskriver, men det er helt korrekt at det ikke er godt for hendes ryg. Hun har bedre af at ligge på et tæppe på gulvet.
At ligge fladt på et tæppe eller en madras kan dog gøre det sværere at finde ro. Hvis du svøber hende, så vil tæppet eller dynen som hun ligger i forhindre hendes naturlige reflekser (arm/ben spjæt), som kan være medvirkende til at hun vågner op.
Mange børn har i en lang periode behov for at blive vugget, lullet når de skal sove. Jeres datter lyder som en af disse børn og hvis I kan leve med at hun i en periode falder i søvn på brystkassen af far, så er det helt fint med mig. Når I så flytter hende, så skal I være opmærksomme på at hun sover dybt, læg mærke til hendes vejrtrækning og hendes afslappede muskulatur på i ansigt og krop. Her er det så at I ruller hende i dynen, så hun stadig mærker samme omsluttenhed, som da hun lå hos far.
Ud fra din beksrivelse lyder det som om at jeres datter har et forholdsvis stort behov for at blive vugget, og det er naturligvis et problem, hvis det bliver en vane på længere sigt. Umiddelbart mener jeg dog ikke at det burde gøre sig gældende i en alder af kun 7 uger.
Hvad sker der, når hun vågner? Du skriver at hun ligger lysvågen, vil det sige at hun ligger og kigger? Jeg spørger fordi at I måske skulle prøve at lade hende ligge. Nogle gange vil børn kunne falde til ro igen af sig selv. Hvis man som megetomsorgsfuld forældre springer til, hver gang barnet vågner, så lærer hun jo også at I kommer, når hun har powernappet.
Det betyder ikke at I ikke skal være der for hende og hun skal naturligvis tages op hvis/når hun græder, men børn kan nogle gange finde roen igen ved at få lov til at ligge og kigge på lyspletten på væggen, bladende på træet der bevæger sig i vinden osv.
Noget andet I skal tænke på at at børn omkring 2 mdr´s aldern jo begynder at have lit mere vågne perioder og være mere opmærksomme på, hvad der sker omkring dem. Hun fornemmer på en anden måde end tidligere at der f.eks. kommer en anden person ind i rummet, hvor hun er osv. Brug de vågne timer til at snakke med hende, så hun får brugt sine sanser, men find samtidig balancen imellem at kommnikere og give ro. Hvis der sker for meget, så kan hun ikke kapere alle indtryk og får derfor sværere ved at falde i søvn.
Tilsidst vil jeg lige sige at en sut jo også nogle gange er en løsning, sålænge det ikke bliver til at man som forældre står parat med den i hånden, hver gang den tabes ud af barnets mund. Hvis hun burger sut, så træk evt. en stofble igennem sutten, så den ligger tættere ved hendes ansigt, hvilket for nogle børn også er med til at give ro. Mange børn nyder faktisk en stofble ved ansigtet, da den hjælper dem til at skærme for alle de indtryk der der.
Håber I kan bruge nogle af mine tanker. Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske