Svar: Badning i pool - ferie i varmen
27. juli 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Betina Figen
På rejser til et varmt land er det vigtigt så vidt muligt at sørge for at barnet får skygge de de meget varme timer på dagen, dvs mellem kl 12-15.
Du skal beskytte din søns hud med en solcreme (også selv om han er under et år) og gerne det der hedder en sun-blocker eller i hvert fald en solcreme med et meget højt faktortal. Hvis du køber solcreme som er svanemærket, så burde der ikke være nogen problematiske stoffer i. Derudover er det en god idé hvis solcremen er vandfast, når I skal bade.
Du skal sørge for at han så vidt muligt er dækket i tyndt bomuldstøj, når I kører rundt i klapvogn/barnevogn og der må meget gerne være en parasol på vognen, som giver ham skygge. På det tidspunkt hvor I skal af sted vil han jo højst sandsynligt kunne sidde op i vognen. Sørg også for at han har en solhat på, der skygger både i panden og i nakken.
Når I bader behøver han ikke at være klædt i tøj, men du skal være opmærksom på at vandet reflekterer solens stråler, så tænk på tiden og bad kortvarrigt. Også hvis vandet er køligt.
I solbutikken.dk (se link i min linksamling) kan du købe stort set alt udstyr, når man skal rejse til solrige steder med børn.
Med hensyn til kost og drikke så vil han jo være så gammel at han er begyndt at få grød og mos. Sørg derfor for at købe vand på flaske, så du kan lave mad til ham. Han kan ikke leve af flaske alene.
Han må meget gerne få frugt, men det er altid en fordel at købe frugt som skal skrælles, så du er sikker på at et ikke er fourenet. Køber du frugt der ikke skal skrælles, så skyld det i vand fra flaske.
Han må gerne få vand fra flaske at drikke, men skal naturligvis fortsat have sit behov for mælk dækket.
Rigtig god rejse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske