Brev:
Projekt gå-selv og mælke-intolerance
26. juli 2004
Alder:
13 mdr.
Projekt  gå-selv og mælke-intolerance
Hej Helen
Tak for altid brugbare og fornuftige svar.
Håber du kan give mig et mere...
Vores dreng er 13½ mdr nu. Da han var 10 mdr. fandt han ud af hvad benene skulle bruges til og vi syntes det måtte være sjovt for ham at forsøge at gå med os i hænderne.. Big mistake... Nogenlunde samtidig begyndte han at rejse sig op ad ting og jeg ville ønske at vi bare havde ladet ham gå ud i rummet når han var klar til det. Han begyndte også først at kravle på dette tidspunkt - indtil nu var han kommet frem ved at krybe.
Da han var 12 mdr kunne han gå fint og kunne sagtens slippe, men det vidste han jo ikke, for han havde jo altid gået med os i hænderne. Han gik heller ikke fra ting til ting - han gik KUN med os. Så begyndte vi at øve det at gå fra en forælder til en anden for at han skulle få selvtillid til at gå alene. Det gik fint og det synes han da også er sjovt og går nu fra sofa til bord osv. Men når han skal ud i rummet vil han stadig have os.
Han kan løbe nu, rejse sig selv fra gulvet og går i det hele taget fuldstændigt sikkert og det er helt klart at han godt ved at han kan, men at han også godt ved at det går meget hurtigere og nemmere med os i hånden. Sådan har det nu stået på i 1½ måned og han viser ingen tegn på at slippe.
Mit spørgsmål lyder så på: Skal vi stoppe med at gå med ham og tage den konflikt der kommer. Altså simpelthen fjerne den mulighed, så han enten kan kravle eller gå selv. Vil det give ham den fornødne motivation (når han er kommet sig over uretfærdigheden...) eller vil han føle sig svigtet?
Må vi bare væbne os med tålmodighed og håbe at han en dag ikke gider have os på slæb mere?
Det skal lige siges at vi faktisk ikke havde nogen intention om at han skulle gå hurtigt - det er fløjtende ligegyldigt. Vi mente bare det stimulerede ham i det hele taget at finde ud af hvad benene skulle bruges til. Jeg ville hellere have haft at han kravlede i nogle måneder og så selv rejste sig og gik. Eller at han bare kravlede.
Problemet er at han vil GÅ og han vil gå HELE TIDEN...
Vi har forsøgt en smule projekt "gå-selv" men han bliver MEGET frustreret og vred, forståeligt nok. Så vi vil helst ikke fortsætte hvis det gør mere skade end gavn. Men det kunne jo også være at han kunne lære noget af det..
Et lille tillægsspørgsmål er: vores søn har altid haft problemer med maven - mest hård mave eller luft i maven. I forbindelse med lidt sygdom hvor han ingenting fik at spise til aften gav vi ham to aftener i træk en flaske med (ko)mælk. 2 timer efter havde vi grædetur og luft i maven. Efter 2. nat i samme mønster tænkte vi at det var dog alligevel utroligt - gad vide om det kunne være mælke-intollerance?
Lige inden dette skete vågnede han en morgen op med rødt hævet sammenklistret øje, som det løb fra - ikke betændelse, men klar væske. Efter et par timers søvn var det væk.
Vi har nu prøvet ikke at give ham mælk i en uge og han har ingen maveproblemer haft. Kunne det mon være mælke-intollerance?
Min læge er på ferie, men i givet fald ville jeg tale med ham når han kommer tilbage. Ingen i famlien har nogen form for allergi eller andet, så vi har naturligvis ikke taget den mulighed med i vores overvejelser over hans ofte hårde mave.
Ser frem til dit svar.
Med venlig hilsen
Iben