Svar: Lidt småsur
30. november 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Charlotte
Nogle børn vil i din drengs alder have brug for at få lidt mere mælk og bliver derfor ekstra urolige og kede af det, fordi vi derved lægger dem hyppigere til brystet. Derved øges mælkemængden. Selvom man giver flaske, så kan man nogle gange se at barnet har samme rytme og du kan derfor prøve om ikke det vil hjælpe ham, at han får lidt ekstra mælk i en flaske lige inden han skal sove.
Det er helt naturligt at mælk indgår som en fast del af hans putteritual og du må gerne sikre ham lidt ekstra og hjælpe ham til at overgive sig til søvnen ved netop at give ham en flaske lige inden han puttes.
Det er også sådan at børn i din drengs alder begynder at følge mere og mere med i hvad der sker omkring dem og er meget mere opmærksomme, vågne og aktive end tidligere. Det betyder også at de har flere stimuli, flere indtryk at bearbejde og at det derfor kan være sværere at koble fra og overgive sig til søvnen.
Og netop deres opmærksomhed på verden kan også forstyrre dem når de spiser, din dreng slipper, tager fat og spiser igen, slipper, kikker på dig, griner til dig og bliver forstyrret af f.eks. far der kommer ind af døren og så vil han ikke spise mere men lader sig ligesom nøjes med ... Det betyder at han i løbet af dagen godt kan komme ind i en rytme, hvor han pludselig begynder at slatspise og slatsove lidt og det vil her være en rigtig god idé at hjælpe ham med en fast rytme om dagen.
En fast rytme vil være en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt og hvor han som sagt får mælk lige inden han skal sove :) Det lyder som om at han umiddelbart sover godt, men vær opmærksom på hans indtag af mælk hele dagen igennem :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske