Brev:
Søvnmangel - 2 år, 7 mdr.
30. november 2011
Alder:
2 år, 7 mdr.
Søvnmangel - 2 år, 7 mdr.
Kære Helen,
Vores dejlige datter er nu blevet 2 år og 7 måneder og skal være storesøster sidst i januar. Hun har jo aldrig været fantastisk interesseret i det med at sove, har aldrig sovet særlig længe til middag og vågner meget tidligt om morgenen (jeg har skrevet til dig før om disse ting). Nu har hun så i en lang periode været inde i en god rytme, hvor hun har sovet 1-1½ time til middag, og om natten fra ca. 19.30-5/6 stykker (vi har dog prøvet at fastholde, at man står ikke op før kl. 6). Det er jo tidligt, men vi har efterhånden affundet os med det, fordi det har fungeret og hun virker som hun har sovet det, hun havde brug for, og kommet i seng på det tidspunkt, hvor hun var træt og er faldet i søvn uden ballade og har været glad og frisk, når hun er vågnet.
Men igennem de sidste par måneder har de haft rigtig svært ved at få hende til at sove til middag i vuggestuen, og efterhånden er vi blevet enige med dem om, at de ikke behøver prøve, hvis de på forhånd kan se, det ikke går. Så kommer hun i stedet ned i børnehaven og lege, og det elsker hun. I weekenden har vi indimellem kunnet få hende til at sove, men ikke den seneste weekend, hvor vi stadig ville give hende chancen. Nu tror vi altså at hun permanent har afskaffet middagsluren. Hun har altid været et vanedyr, og når bare hendes rytme er blevet overholdt og accepteret, så har der været meget lidt vrøvl med hende.
Det virker som om hendes nye vane så er ikke at sove til middag mere, og jeg har svært ved at forestille mig, at vi får hende til at sove "de dage hun har brug for det", for det kræver jo, hun selv er parat til at prøve og til at give efter. Og det virker som om der sker for meget for hende i øjeblikket til at hun vil give slip og lægge sig til at sove. Der er også konstant gang i hende, og der hoppes og løbes og klatres, og selv når hun spiser eller sidder på skødet og hygger eller læser, så er der gang i hendes lille krop, og sproget er i rivende udvikling, så øverste etage kører også for fulde gardiner.
Vi har prøvet alle tænkelige udgaver at middagssøvnen: I barnevognen som vi altid har gjort, inkl. trille en tur først, putte i egen seng, putte i fars og mors seng, ligge og hvile og måske falde i søvn, men intet virker. Hun vil bare ikke give efter for søvnen. Vi har prøvet at køre hende træt med mange aktiviteter, svømmehal, gåture osv, og vi har prøvet den modsatte tilgang, at geare ned og kede os før middagluren i håb om, at hun så ville lægge sig til at sove, hvis der ikke var noget hun gik glip af. Men intet funker tilsyneladende.
Om eftermiddagen på hverdagene, når hun kommer hjem, er hun selvfølgelig træt, og de fleste dage går det ok, så længe man stryger hende med hårene og ikke skal noget og bare kan sidde og hygge og slappe sammen, måske se lidt tv, læse bøger, lægge puslespil o.lign. Men hendes overskud er der ikke, og lunten er kort. Samtidig er hun virkelig kommet i selvstændighedsalderen og har meget temperament og en stærk vilje. Jo, Ulvetimen er også flyttet ind hos os....
Jeg ved jo, at nogle børn har mindre søvnbehov end andre, og det er jeg ikke i tvivl om, at vores datter har. Men efter middagsluren er blevet droppet, har hun ikke forlænget nattesøvnen, som man vel ellers kunne forvente? Dvs. hun i princippet mangler 7-10 timers søvn på ugebasis. Det er jo ikke så mærkeligt, at det kan mærkes på hende. Vi bliver dog nødt til at lægge hende tidligere i seng, da hun simpelthen er segnefærdig og vi har snakket om at faktisk virker det som om 18.30 (som sengetiden har heddet på det seneste, hvor hun så er faldet i søvn på 5 minutter) er for sent, fordi hun er så træt at alting, bleskift, tandbørstning osv. bliver en kamp.
De sidste aftener har hun været ked af det, når vi har lagt hende i seng og gerne villet at vi blev der, og om morgenen vågner hun meget tidligt (idag var den 4.30...), og kan ikke puttes i egen seng, men virker helt ulykkelig og vil ind til os. Det kommer hun så også, men hun falder som regel ikke til ro men rumsterer rundt, græder, bliver irriteret og vil bestemme, hvem der skal ligge hvor og hvordan. Når vi skal stå op, så skal det være mig, der står op med hende, far må faktisk slet ikke stå op eller komme med ned og spise morgenmad! Jeg skal faktisk helst være i syne hele tiden. Det er jo ikke en holdbar situation til januar, når der kommer en lille baby, og jeg må indrømme, at det gør mig rigtig nervøs, for hvordan skal hun ikke reagere på det, at jeg pludselig ikke kan være der for hende så meget hun vil, og hvordan skal jeg få ro omkring baby til amning, søvn osv.
Ellers har vi prøvet ikke at lade graviditeten "forstyrre" vores hverdag eller få hende til at føle at hun bliver "snydt" for noget, eller gøre hende større end hun er, bare fordi der snart kommer en der er endnu mindre. Vi snakker en del om baby, læser bøger om emnet og hun har absolut også forstået at der er noget i gære, omend ikke helt hvordan og hvornår tingene hænger sammen.
Det blev en ordentlig smøre, men jeg er bare i syv sind med hvad, vi kan gøre for at hjælpe vores datter til igen at få en god hverdag, hvor hun sover det, hun har brug for og igen har overskud. Jeg ved, at vi på mange punkter har et nemt barn (bortset fra det med at sove...), og måske derfor føles det også mere tydeligt, når der er de udfordringer. Jeg føler bare vi famler i blinde i øjeblikket.
Med venlig hilsen