Svar: Søvnmangel - 2 år, 7 mdr.
30. november 2011
Alder:
2 år, 7 mdr.
Hej med dig
De fleste børn på 2½ år vil have brug for at sove ca. 12 ½ time i døgnet. Ofte fordelt, så barnet sover en nattesøvn på 11 timer og så sover 1 ½ time til middag.
Jeres datter er parat til at sove kl 18.30, måske før, nu hvor hun har sprunget middagsluren over og hun sover så ofte til kl ca 6 ... Den opvågning hun lige nu har kl 04 tæller ikke helt med, fordi det er naturligt at hun vågner, søger jer tidlig morgen og derefter så kan sove lidt videre, fordi hun kommer ind og sover mellem jer ... Lige nu sover hun ikke så meget videre - men forklaring følger ... :)
Overordnet set vil hun, hvis hun sover fra ca 18.30-06 få de 12 ½ timers søvn, som hun i døgnet har behov for ... :)
Det er altid svært, når børn i perioder ændrer søvnrytme. Det er svært at gå fra 3 lure til to lure, det er svært at gå fra to lure til kun en lur og det er svært, når barnet skal til at springe middagsluren helt over. Det vil ofte være sådan at man i en periode, må lade barnet sove middagslur nogle dage og andre dage kan den undværes.
Jeres datter har ikke lyst til og umiddelbart ikke behov for at sove middagslur - fordi hun sover en lang nattesøvn og I kan naturligvis godt prioritere at det er sådan det er nu. I kan også prøve at lægge jer med hende om dagen, for at se om hun så vil sove middagslur - evt. vælge at stå op med hende allerede kl 05, for at være sikker på at hun er træt nok til at tage en lille lur midt på dagen og derefter så måske vil kunne være lidt længere vågen om aftenen og hele hendes rytme dermed ændre sig lidt.
Det er også sådan at børn naturligt i 2 ½ års alderen begynder at vægre sig mod at sove og kan vågne med drømme om natten. De begynder i denne alder ofte at være bange for mørke og er også ofte bange for små dyr, insekter osv. og bare lyden af en flue der summer, kan gøre at nogle børn bliver næsten paniske og slet ikke vil sove. De har ofte brug for en lille natlampe, brug for at kunne komme ud af deres seng - brug for en åben seng i stedet for tremmesengen. De har brug for at døren til værelset står åben og behov for at kunne søge forældrene om natten.
At du er gravid (tillykke med det! :)) og en lille ny baby er på vej, påvirker naturligt også jeres datter - også selvom I forsøger ikke at lade det fylde for meget og forsøger at sikre hende opmærksomhed. Hun mærker forandringen og fornemmer at noget nyt vil ske og er naturligt stadig så lille at hun ikke kan forholde sig til det.
Det at din mave fylder mere, at pladsen på dit skød bliver mere trang, det påvirker naturligt fordi hun ikke kan sidde hos dig på samme måde som før. Det at I taler om babyen og forbereder jer på at den lille skal komme har betydning. Du bærer sandsynligvis heller ikke rundt på hende som du gjorde før, både fordi det er svært for dig men også fordi du naturligt begynder at stille lidt krav til at hun skal være selvhjulpen og kunne flere ting selv, fordi du ved at det er praktisk, når den lille ny kommer. Alt dette reagerer nu naturligt på.
Og så spiller hendes alder og udvikling naturligt også ind. Hendes trang til selvstændighed, prøve grænser osv. som du også selv nævner, er også en vigtig del af denne alder.
Og alt sammen kan det naturligt gøre at hun vågner kl 04/05 fordi hun drømmer og har svært ved at sove videre. Det er her rigtig vigtigt at I lader hende komme ind til jer, giver hende den tryghed hun har behov for og forsøger at hjælpe hende til at sove videre, så hun ikke står helt så tidligt op - for hun har brug for søvnen.
I må forsøge at finde ud af om det vil være en god idé at hun forsøge at sove lidt længere, spring middagsluren over og går tidligt i seng eller om det vil være bedre for jer og hende, at I står tidligt op, lader hende sove lidt til middag og så putter hende lidt senere ...
Og måske er der bare tale om en overgang lige nu, hvor det at gå fra en til ingen middagslur er lidt svært ...
Håber du kan bruge ovenstående tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske