Brev:
Sødmælk og flasker
30. november 2011
Alder:
7 mdr.
Sødmælk og flasker
Hej Helen
Jeg har Tobias på 7,5 måned. Han startede tidligt med skemad og er god til at tygge. Han spiser rugbrød til frokost. Det har han gjort i tre uger. Han er også lige begyndt at få ris og mindre stykker pasta og det klarer han uden problemer.
Hans yndlingsmåltid er helt klart aftensmaden, da han elsker rigtig mad, der smager af noget, så her spiser han nemt 2 dl.
Morgenmaden, som er havregrød med lidt kanel, spiser han ikke så meget af selvom han ikke har spist noget siden den sidste flaske kl. 22.30.
Frokosten består af et halvt bondebrød med forskelligt smørbart pålæg. Han spiser sjældent det hele og får efterfølgende grød. Tit ender det med at han bliver sur og spiser derefter godt af grøden, så han er tydeligvis ikke mæt. Jeg har indtryk af, at han bliver utålmodig og synes det tager for lang tid med rugbrødet. Hvornår bør han kunne spise sig mæt i rugbrødet alene? Giver jeg ham grød først gider han ikke rugbrødet. Han er meget bestemt og nægter at spise hvis han føler det mindste mæthed.
Jeg har læst din bog om mad. Den er super god, specielt fordi du skriver om mad måned for måned. Iflg. den skal han snart ned på tre flasker, så han får 400 ml. i døgnet. Nu får han en flaske før formiddagsluren, en før middagsluren og to om aftenen. Det er den før formiddagsluren vi skal fjerne. Han vågner kl. 6.30 også ligger vi og hygger. Han spiser så morgenmad sammen med søster kl. ca. 7.30, hvor han ikke virker sulten. Kl. 8.45 inden vi går i børnehave med søsteren får han en flaske med 150 ml. og der spiser han rigtig godt. Han bliver lagt på vej hjem fra børnehaven. Han kan maks være oppe i 2,5 time.
Jeg har svært ved at se, at jeg skal putte et formiddagsmåltid ind, da han i forvejen ikke spiser særlig meget morgenmad og egentlig helst vil have sin flaske. Giver jeg ham en flaske lige når han vågner, spiser han meget mere morgenmad, så måske er han tørstig efter natten. Men giver jeg ham en flaske der kan jeg stadig ikke få et ekstra måltid ind og han vil stadig få fire flasker. Han får vand til maden og drikker også fint. Skal jeg fjerne flasken og tilbyde ham frugt i stedet for?
Han får ikke sødmælk eller sødmælkyoghurt, da vi oplever en ændring i hans afføring hvis vi giver ham mælk, fløde mv. Hans afføring får en meget sur lugt og han laver små klatter afføring hele tiden. Hvis vi undlader mælk lugter afføringen ikke unormalt og han har en ble med afføring om dagen. Har du oplevet det før eller ved du hvad der kan være galt? Ville snart gerne kunne tilbyde ham lidt sødmælk i kop og putte det i grøden i stedet for mme, da vi godt kan nå op på 400 ml. i flaskerne alene.
Lige et sidste madspørgsmål. Han har endnu ikke smagt boller, men jeg kunne læse i din bog, at man kunne give en bolle sammen med noget frugt evt. til hans eftermiddagsmåltid, hvor han idag kun får frugt. Kan huske med vores store pige, at bollen satte sig fast i ganen og til sidst havde hun en ordentlig klump siddende. Er der nogen boller/brød du kan anbefale, som er nemmere for dem at spise? Eller har du evt. en opskrift på noget?
Nu ved jeg godt det sidste spørgsmål er uden for emnet men håber det er okay. Tobias bliver 8 måneder d. 11/12, men han støtter endnu ikke på benene. Med det mener jeg aldrig. Han har aldrig støttet på sine ben og synes efterhånden det er lidt hårdt at han aldrig tager fra med benene. Han vejer knap 10 kg så han er en stor gut.
Vi har prøvet at sætte ham i en gåvogn selvom man ikke anbefaler dette, men så hænger han bare der med benene hængende hen ad gulvet. Han har opdaget sine fødder og bruger også ben og fødder når han ligger ned. Han putter også tæerne i munden. Han kan ikke sidde selv og han kommer heller ikke op i kravlestilling. Han kommer op på armene. Han ruller alle steder hen og kommer rundt på den måde. Han møver sig ikke frem. Kan han bare være langsom?
Undskyld mit lange brev :o)
Med venlig hilsen
Maria